Autobouwers willen gegevens van zwarte doos niet vrijgeven: kijk hier of jouw auto erbij zit

thinkstock
Elke moderne wagen is uitgerust met een ­'zwarte doos' die data opslaat bij een ongeval. Alleen geeft slechts een handvol autobouwers, waaronder Volvo en Toyota, die cruciale ­informatie vrij. De rest kan zich verschuilen ­achter een gebrek aan wetgeving in Europa.  

Het principe lijkt wat op de zwarte doos van een vliegtuig, maar in de praktijk werkt de 'Event Data Recorder' - die in zo goed als alle nieuwe ­wagens zit - toch heel anders. Het is een apparaatje dat in de airbag­module zit ingebouwd. Het ­registreert heel wat parameters die interessant kunnen zijn voor de ­autobouwer om de ontwikkeling van wagens nog beter op punt te stellen. Zoals de snelheid van een wagen, het toerental, hoeveel gas de bestuurder geeft, hoe hard er wordt geremd, de stand van het stuur, de tijd en bij sommige modellen ook camerabeelden.

De EDR registreert altijd, maar neemt slechts definitief gegevens op wanneer er zich een incident voordoet. Zoals een auto die zeer hard moet remmen of een airbag die ­afgaat. Gebeurt zoiets, dan blijven alle parameters vanaf vijf seconden voor zo'n voorval tot enige ogenblikken na het incident voorgoed bewaard.

Kapot? Kan niet
De informatie is versleuteld, maar kan worden uit­gelezen door de constructeur zelf of door onafhankelijke experts. Ze doen dat met specifieke en dure apparatuur. Veelal op vraag van het gerecht, omdat gegevens afkomstig van die 'zwarte doos' zeer nuttig kunnen zijn om uit te zoeken hoe een ongeval precies heeft plaatsgevonden.

Zoals u gisteren kon lezen, kreeg het parket van Veurne dankzij de EDR-gegevens toch een idee hoe een botsing tussen twee wagens kon gebeuren. Alleen was het gerecht afhankelijk van de medewerking van de autoconstructeurs. "Hun systemen zijn met codes beveiligd", zegt een speurder. "De constructeurs moeten die willen ­bezorgen of de gegevens zélf willen uitlezen." En daar wringt het schoentje: bij Volvo gaven ze de info vrij, bij Porsche niet. Toen het parket bleef aandringen, zei de Duitse auto­bouwer dat het systeem 'defect' was. "Maar dat kan niet", zegt Rudy ­Holvoet, die als expert ongevallen analyseert. "Zelfs bij een 'perte totale' of een uitgebrand voertuig blijven die systemen intact. Net zoals bij een vliegtuig. EDR blijft altijd werken en je kan het als eigenaar van  een voertuig ook niet laten uit­schakelen."

Dit houdt de zwarte doos bij:

Stuurstand
Tijdstip
Snelheid
Activatie airbags
Gordel aan?
Gewicht bestuurder
Helling wagen
Overschrijding witte lijn
Druk op schokdempers
Stuurbewegingen
Status van ABS en tractie- en stabiliteitscontrole
Toeren per minuut
Remactiviteit
Versnelling

Zij delen de informatie uit de black box wel na crash:

Chrysler
Chrysler 200, Chrysler 300, Chrysler Pacifica, Chrysler Town & Country, Chrysler Grand Voyager, Chrysler Cirrus.

Dodge
Dodge Caravan, Dodge Challenger, Dodge Charger, Dodge Dart, Dodge Durango, Dodge Journey, Dodge Viper, Dodge Avenger, Dodge Ram.

Fiat
Fiat 500X, Fiat Freemont.

Jeep
Jeep Compass, Jeep Patriot, Jeep Cherokee, Jeep Wrangler, Jeep Liberty.

Lancia
Lancia Grand Voyager, Lancia Flavia, Lancia Thema.  

Lexus
Lexus GS-F, Lexus NX, Lexus RC350, Lexus RC-F, Lexus CT200h.

RAM
RAM 1500, 2500, 3500, 4000, 4500 & 5500 RAM Cargo Van.

Scion
Scion iM, Scion FR-S.

Toyota
Toyota Corolla iM, Toyota Yaris iA, Toyota Yaris R, Toyota Sienta, Toyota Mirai, Toyota Comfort, Toyota 86, Toyota 87, Toyota 88, Toyota 89, Toyota 90, Toyota 91, Toyota Aurion, Toyota Corolla Axio, Toyota Corolla Fieldar, Toyota RAV4 EV, Toyota SPADE, Toyota Vanguard, Toyota Aqua, Toyota Corolla Verso, Toyota E'z, Toyota Prius c, Toyota RUKUS, Toyota Rumion, Toyota Zelas, Toyota Etios, Toyota Verso-S, Toyota Corolla Hatchback, Toyota ISIS, Toyota Majesta, Toyota Prius V, Toyota SAI, Toyota Wish, Toyota Blade, Toyota Dyna, Toyota Hilux VIGO, Toyota SW4, Toyota Toyoace, Toyota Venza, Toyota iQ, Toyota Allion, Toyota Belta, Toyota MarkX Zio, Toyota Noah, Toyota Vios, Toyota Voxy, Toyota Auris, Toyota Estima, Toyota FJ Cruiser, Toyota Previa, Toyota Alphard, Toyota Avensis, Toyota Aygo, Toyota FunCargo, Toyota Ractis, Toyota Reiz, Toyota Tacoma, Toyota Tundra, Toyota Crown, Toyota Fortuner, Toyota HIACE, Toyota Hillux, Toyota Innova, Toyota Kijang Innova, Toyota MarkX, Toyota Porte, Toyota Premio, Toyota Sequoia, Toyota 4Runner, Toyota dB, Toyota Century, Toyota Harrier, Toyota HighLander, Toyota Ist, Toyota Kluger, Toyota Prius, Toyota Probox, Toyota Raum, Toyota RAV4, Toyota Sienna, Toyota Succeed, Toyota Camry Solara, Toyota Avalon, Toyota Echo, Toyota LandCruiser, Toyota Matrix, Toyota Platz, Toyota Surf, Toyota Vibe, Toyota Voltz, Toyota Yaris, Toyota Brevis, Toyota Camry, Toyota Progres, Toyota Soarer, Toyota Aristo, Toyota Celsior en Toyota Mark2. 

Volvo

Volvo S60, Volvo S90, Volvo V40, Volvo V60, Volvo V90, Volvo XC60, Volvo XC90, Volvo S60, Volvo S80, Volvo V60, Volvo V70, Volvo XC70.

Waarom geeft de grote meerderheid van de automerken de gegevens van de 'black box' niet vrij? Lees er alles over in onze Pluszone, exclusief voor abonnees. Proef nu vier weken voor maar 1 euro!