Achter de blinkende façade van Tesla schuilen honderden miljoenen verlies, dus grijpt Musk naar bizarre afleidingsmanoeuvres

CEO Elon Musk
REUTERS CEO Elon Musk
Na twee kwartalen op rij met winst heeft Tesla gisteravond nabeurs weer bloedrode cijfers gepresenteerd. Het verlies liep op tot ruim 702 miljoen dollar (630 miljoen euro) en was groter dan verwacht. Waar is het misgelopen?

Dat de cijfers - die Elon Musk gisteravond moest bekendmaken - niet goed zouden zijn, kon je al opmaken uit de vele afleidingsmanoeuvres die de Tesla-CEO lanceerde voorafgaande aan de persconferentie. De ene nieuwigheid na de andere werd bekendgemaakt - om mist te spuien?

Zo onthulde de fabrikant van elektrische auto’s drie dagen geleden een nieuwe microchip waarmee een wagen zonder een bestuurder kan rijden. De investeringen in zelfrijdende auto’s zijn momenteel volgens de topman zowat de belangrijkste kostenpost voor Tesla. Volgend jaar begint de autobouwer in de VS met de uitrol van een taxidienst met zelfrijdende auto’s - het gaat dan om de zogenoemde robottaxi’s. 

Model Y
AP Model Y

Elektrische bladblazer

Gisteren kondigde de CEO weer een nieuw Tesla-product op Twitter aan: een elektrische bladblazer. 

Nochtans worden dergelijke toestellen al door andere fabrikanten aangeboden en dus werd het ‘nieuwtje’ van Musk vooral op hoongelach onthaald op sociale media. “Ik wil graag die bladblazer al vooraf bestellen door 2.500 dollar voorschot te betalen. Waar moet ik mijn geld naartoe sturen?” klonk het spottend.

Dat geld zou Musk nochtans goed kunnen gebruiken want de dieprode cijfers die hij nadien rijkelijk laat - ruim een uur nadat de beurs was gesloten - aankondigde, logen er niet om. Het verlies kwam uit op dik 702 miljoen dollar, bijna net zo hoog als in dezelfde periode vorig jaar. Een winstgevend bedrijf lijkt dus nog veraf. 

De maker van elektrische auto’s had afgelopen kwartaal naar eigen zeggen te maken met onvoorziene omstandigheden, waardoor er minder voertuigen afgeleverd werden dan de bedoeling was. Tesla wijt de lagere cijfers aan het feit dat de Model 3 voor het eerst ook buiten de Verenigde Staten werd geleverd. Het duurt langer om de auto bij een internationale klant te krijgen dan bij een klant in de VS.

AP

Tijdens het laatste kwartaal van 2018 wist Tesla nog meer dan 63.000 exemplaren van Model 3 te leveren, terwijl het er afgelopen kwartaal amper 51.000 waren - een daling met twintig procent. De levering van de duurdere modellen, S en X, viel ook stevig terug: minus 56 procent.

De autobouwer houdt voorlopig vast aan zijn eerder gestelde leveringsdoelen voor heel 2019. Het bedrijf denkt dat de vertragingen komende tijd weer weggewerkt kunnen worden. Tesla gaat er daarnaast vanuit in het derde kwartaal van dit jaar weer winstgevend te zijn.

AFP

Maar Musk zou Musk niet zijn, moest hij ook in deze presentatie geen nieuw product smokkelen. Tesla zal zelf autoverzekeringen op de markt brengen, verklaarde de topman als extra toetje. 

Al binnen een maand zou het zo ver moeten zijn. Maar verdere details gaf hij - uiteraard - niet. Musk staat immers bekend om zijn ambitieuze deadlines, die lang niet altijd worden gehaald.




20 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Guido De Greve

    Kan niet lang meer blijven duren. Een goed product hebben is niet genoeg. Goed voor de toekomstige overnemer na het onvermijdelijke faillissement. Ipv zelf te investeren in research moeten ze gewoon nog even wachten om de tesla know-how voor een prikje over te nemen.

  • Leo Marien

    Tesla mist de verwachtingen opnieuw, ze noemen hem in het beursnieuws " the lying magician". Vandaag min 4,26% en daalt nabeurs gewoon door. Tesla zal zo goed als zeker nieuw kapitaal moeten gaan ophalen. Matt Casters, waar haal jij dat van die investeerders?? Mensen niks wijsmaken hé. Musk is zo ongeloofwaardig dat het gevaarlijk aan het worden is. Shorters zullen Tesla zwaar onder vuur nemen.

  • Hendrik Patyn

    Mr Casters, leg me dan eens uit 20% winst en 700 miljoen verlies, een klein kind ziet dat er iets niet klopt, een teslafanaat niet blijkbaar. Een firma moet winst maken anders blijft het niet duren, ge zijt niets met nieuwe projecten als ze geen winst maken. En nu valt de verkoop nog in een knoop, best de roze bril afzetten. Gelukkig ziet het grootste deel van de Belgen wel klaar. Aandeelhouders willen hun aandelen zien stijgen, niet dalen, en winst is ook heel belangrijk...

  • Hendrik Patyn

    Mr Casters, leg me dan eens uit 20% winst en 700 miljoen verlies, een klein kind ziet dat er iets niet klopt, een teslafanaat niet blijkbaar. Een firma moet winst maken anders blijft het niet duren, ge zijt niets met nieuwe projecten als ze geen winst maken. En nu valt de verkoop nog in een knoop, best de roze bril afzetten. Gelukkig ziet het grootste deel van de Belgen wel klaar.

  • Hendrik Patyn

    Mr Casters, leg me dan eens uit 20% winst en 700 miljoen verlies, een klein kind ziet dat er iets niet klopt, een teslafanaat niet blijkbaar. Een firma moet winst maken anders blijft het niet duren, ge zijt niets met nieuwe projecten als ze geen winst maken. En nu valt de verkoop nog in een knoop, best de roze bril afzetten. Gelukkig ziet het grootste deel van de Belgen wel klaar. En de Tesla is dan nog de minst betrouwbare wagen, niet goed bezig.