"Volkswagen is grotere bedreiging voor Duitse economie dan Griekse crisis"

Angela Merkel achter het stuur van een Volkswagen eco-up. (Archieffoto 2011).
REUTERS Angela Merkel achter het stuur van een Volkswagen eco-up. (Archieffoto 2011).
Het milieuschandaal waarin autobouwer Volkswagen verwikkeld is, is een grotere bedreiging voor de Duitse economie dan de Griekse crisis. Dat beweren analisten, zoals ING-hoofdeconoom Carsten Brzeski. Het bedrijf stelt zelf meer dan 270.000 mensen te werk in eigen land en bij de toeleveranciers werken er zelfs nog meer dan dat.

Gisteren stapte CEO van Volkswagen, Martin Winterkorn, dan toch op na alle heisa rond het gefoefel van de Duitse autofabrikant met software om de emissiewaarden te verlagen tijdens tests. De fraude kwam aan het licht in de VS, maar zou ook in Europa welig tieren. Zo'n elf miljoen auto's zouden wereldwijd uitgerust zijn met de bewuste software. De Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, bevestigde vandaag dat er ook dieselwagens van Volkswagen in Europa betrokken zijn in het emissieschandaal.

"Als de verkoop in Noord-Amerika de komende maanden instort, dan heeft dit niet enkel gevolgen voor het bedrijf zelf maar ook voor de hele Duitse economie", zegt Carsten Brzeski aan Reuters.

Boetes tot 16 miljard
Vorig jaar verkocht VW 600.000 auto's in de VS, goed voor zes procent van de globale verkoop van 9,5 miljoen wagens. De boetes die Volkswagen in de VS kunnen oplopen, kunnen tot 18 miljard dollar (16 miljard euro) gaan. Dat is meer dan de totale operationele winst van vorig jaar. Niet dat VW dat niet aankan - het heeft een cashflow van zo'n 21 miljard euro - maar zoiets heeft ongetwijfeld desastreuze gevolgen voor de werkgelegenheid binnen het bedrijf. Het is ook niet uitgesloten dat de crisis zal overslaan op merken als Daimler en BMW, die tot nog toe niet betrapt werden op soortgelijke emissiefraude. Op de beurs zakte de waarde van VW na het schandaal al meer dan 17 miljard euro.

De Duitse regering benadrukte dat de auto-industrie een "belangrijke economische pijler" blijft van het land, ondanks de crisis bij Volkswagen. Maar volgens financiële experts is net die afhankelijkheid van de Duitse economie van de autosector het probleem. De vooropgestelde economische groei van 1,8 procent dit jaar komt in het gedrang, ook al omdat Duitsland mee lijdt onder het slabakken van de Chinese economie.

"Geraakt in het hart"
Ruw geschat werkte vorig jaar ongeveer twee procent van alle Duitse werknemers - 775.000 mensen - voor een autobedrijf. De export van de Duitse automobielsector was in 2014 goed voor 200 miljard euro of een vijfde van de totale Duitse export.

"Daarom is dit schandaal geen kleinigheid", zegt Michael Huether, hoofd van het Duitse economische instituut IW. "De Duitse economie is geraakt in het hart."

Volkswagen-ceo Martin Winterkorn heeft zijn ontslag aangeboden.
AFP Volkswagen-ceo Martin Winterkorn heeft zijn ontslag aangeboden.
REUTERS
AFP