“Tesla legt afwerking wagens in Zeebrugge stil, mede door nationale staking”

Elon Musk, CEO van Tesla, was vorige week even in Zeebrugge voor de levering van de eerste Tesla’s Model 3.
AFP Elon Musk, CEO van Tesla, was vorige week even in Zeebrugge voor de levering van de eerste Tesla’s Model 3.
Door de grote vraag naar Tesla’s Model 3 in Europa, die via Zeebrugge worden ingevoerd, zal de eindafwerking van de elektrische wagen tijdelijk niet meer gebeuren in de haven maar door Tesla zelf. Dat schrijft Flows, de nieuwswebsite gespecialiseerd in goederenvervoer. Uit goede bron verneemt Belga dat de nationale staking woensdag in België tot die beslissing heeft bijgedragen.

Groot nieuws vorige week. Tesla had gekozen voor Zeebrugge als Europese invoerhub. International Car Operators (ICO) zou voor de behandeling van de elektrische wagens in de haven zorgen. ICO wierf honderd tijdelijke werknemers aan voor de afwerking van de Tesla's. Topman Elon Musk zelf zakte naar Zeebrugge af om alles bij te wonen.

Maar volgens Flows was het bezoek van Musk niet vrijblijvend. Hij zou hebben beslist om wegens de grote vraag het leveringsproces te versnellen. Daarom wil hij alvast tijdelijk de stap van de eindafwerking door ICO overslaan. De voertuigen zouden wel nog bij ICO aankomen, maar sneller verhuizen naar de aflevercentra, waar ze eventueel door eigen mensen van Tesla een laatste eindbehandeling zouden krijgen. Het contract voor het aanmeren van de schepen en een beperkte inspectie bij ICO zou niet ter discussie staan. Een groot deel van de 100 tijdelijke werkkrachten kreeg donderdag te horen dat ze niet meer moeten komen werken.

Extra vertraging

De website vernam uit goede bron dat de nationale staking woensdag mee heeft bijgedragen tot de beslissing van Tesla. De stakingsdag zorgde immers voor extra vertraging bij de aflevering van de Tesla's. "De stakingsdag heeft niet geholpen", klinkt het uit die bron.

Door de staking, uit protest tegen de beperkte stijging van de loonmarge met 0,8 procent, lag de haven in Zeebrugge grotendeels lam.




30 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bart Bynens

    Ha ha , wat een grap ..effe de staking gebruiken om iets op de rug te schuiven van de stakers wat al lang daarvoor beslist was .. Leve de fantastische stakers en de fantastische staking !

  • Frank Vekemans

    Wel bedank de vakbond maar, voor dit weert arbeidsplaatsen geschrapt dank zij de vakbond

  • Robberecht Francis

    Het zal niet de eerste en de laatste multinational die vertrekt uit België door de stakingen! Binnenkort kunnen al die stakers gewoon thuis in hun zetel blijven liggen, want dan is er geen reden meer om te staken!

  • Tony Vanarwegen

    Staking heeft daar niks mee te maken... dat was al langer beslist... hier wil weer ieman zijnnvoordeel uit halen,... leugenaars....

  • rik lagrou

    In zaventem kopen ze tesla in plaats van onze Audi laden die op met mazoutgenerator??Als de Regering een belastingvermindering zou wel Belgie Maar geen korting is geen Zeebrugge!!