"Sensor van amper 10 euro kan sjoemelprobleem met 1,6 liter dieselmotor oplossen"

AFP
Een mogelijke meevaller voor het door het milieuschandaal geplaagde Volkswagen (VW). Om de getroffen 1,6 liter dieselmotoren aan te passen om te voldoen aan de normen voor uitstoot van stikstofoxiden, zouden een software-update en de inbouw van een sensor van tien euro in de luchtfilter kunnen volstaan. VW zou daarmee duidelijk minder geld moeten uittrekken dan gevreesd. Dat meldt het Duitse Wirtschaftswoche.

De Duitse bevoegde autoriteit (KBA) zou de oplossing momenteel op haar doeltreffendheid onderzoeken.

Bij het autoconcern wil men het bericht van Wirtschaftswoche niet bevestigen. "De gesprekken tussen Volkswagen en de KBA zijn nog aan de gang", aldus een woordvoerder van VW. Pas daarna zal een verklaring volgen. "Wij willen voor onze klanten de beste oplossing vinden en die dan overeenkomstig implementeren", luidt het.

VW maakte al bekend dat voor auto's met een 2,0 liter dieselmotor een software-aanpassing zou volstaan. Voor wagens met 1,2 liter motoren zou VW tegen eind november een voorstel tot oplossing voorleggen.

Midden september brak het schandaal uit, waarbij VW sjoemelsoftware in dieselwagens installeerde, die de emissiewaarden van stikstofoxiden manipuleert. De emissiewaarden kwamen onder testomstandigheden daardoor een stuk lager uit dan tijdens reële verkeerssituaties.

Aanvankelijk werd gevreesd dat de betrokken voertuigen uitgerust zouden moeten worden met een bijkomende katalysator. VW zou alleen voor die technische maatregelen 6,7 miljard euro opzij gezet hebben.