“Mercedes schrijft massaal zelf auto's in om Europese regelgeving te omzeilen”

Het logo van Mercedes op een van hun wagens.
Photo News Het logo van Mercedes op een van hun wagens.
Mercedes pakt in België uit met enorme groeicijfers. Dat succes kan het Duitse luxemerk enkel boeken door massaal zelf auto's in te schrijven. Dat schrijft De Tijd vandaag.

Terwijl de Belgische automarkt tijdens de eerste jaarhelft vierkant draaide, kwam daar in juli verandering in. Toen werden plots 45.110 nieuwe auto's geregistreerd. Dat was 5,5 procent meer dan in de topmaand juli 2018. Die goede cijfers zijn bijna volledig op het conto van Mercedes te schrijven. Het Duitse premiummerk noteerde in juli 4.572 inschrijvingen, 60 procent meer dan in juli 2018.

Autosector sceptisch

Volgens de autobouwer is die groei te danken aan het succes van zijn compacte modellen, maar de autosector is sceptisch. Volgens verschillende sectorbronnen zit Mercedes eigenlijk in de knoei met de nieuwe Europese uitstoottest WLTP, die zondag in werking treedt. Sinds 1 september vorig jaar mogen geen auto's meer verkocht worden die gehomologeerd werden op basis van de vorige NEDC-uitstoottest. 

Bij wijze van uitzondering mochten de constructeurs tot 1 september van dit jaar wel nog 10 procent van hun jaarvolume verhandelen met de oude NEDC-homologatie. Vanaf zondag mogen die NEDC-auto's nergens meer worden ingeschreven in de EU.

NEDC-stock kwijtraken

Autobouwers probeerden hun resterende NEDC-stock voor zondag kwijt te raken, wat niet altijd lukte. Daardoor moesten sommige constructeurs hun NEDC-restanten zelf inschrijven, om die na 1 september met forse kortingen als occasie te verkopen. Alles wijst erop dat Mercedes dat massaal heeft gedaan.

Alleen al in juli gebeurde bijna een kwart van de inschrijvingen van Mercedes (964 stuks) door de invoerder op de hoofdzetel in Brussel. Dat blijkt uit cijfers die Febiac niet publiceert, maar die De Tijd kon inkijken. Het aantal eigen inschrijvingen van de invoerder van Mercedes ligt drie keer hoger dan bij Audi en acht keer hoger dan bij BMW. Bovendien moesten ook veel zelfstandige dealers zelf auto's inschrijven.

Mercedes-woordvoerster Helen Van Nuffelen ontkent dat.




26 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Tamsyn

    Of hoe de occasiemarkt nooit een kwaliteitsindicator kan zijn.

  • Jan Verstrepen

    En groot gelijk de ezels van de EU zijn nu ook nog de auto industrie kapot aan het maken, we zien het al dagelijks aan de ontslagrondes. En nu nog volledig afgewerkte auto's binnenvoeren en het is helemaal gedaan, met nog enkele honderdduizenden werklozen erbij. Elektronica, textiel; machinebouw.....ze hebben al een hele waslijst industrie takken kapotgemaakt.

  • Johnny Deketel

    Kan allemaal wel zijn, maar ik heb hierdoor het laatste jaar toch 2 nieuwe Mercedesssen kunnen kopen met in totaal €26 000,00 korting

  • Demunster Iris

    De EU schiet in eigen voet. Koning auto is gedoemd om een koe zonder melk te worden. Om dan nog niet te spreken van de werkloosheid in de auto industrie die ze in de hand werken. Jobs, jobs, jobs ...

  • Roger Smets

    Wie is de volgende die hier in Europa vertrekt. Kan nu al voorspellen. Zie nu Punch in St Truiden die vertrekken binnen twee a die jaar naar China. Dan de volgende die naar China gaat is V in vijf jaar word Vlaanderen ook een museum van leeg staande bedrijfs gebouwen zoals Wallonië. Ben tevreden dat ik in pensioen ben, de jongere generatie gaan het moeilijk hebben.