"Harde brexit zal auto-export vanuit Zeebrugge met 30 procent doen dalen"

De brexit zal een zware impact hebben op de activiteiten in de haven van Zeebrugge.
Benny Proot De brexit zal een zware impact hebben op de activiteiten in de haven van Zeebrugge.
De brexit zal een zware impact hebben op de export en import van nieuwe wagens in de haven van Zeebrugge. Bij een harde brexit zullen de auto's door hoge afhandelingskosten ook een pak duurder worden, berekende handelsingenieur Liese Vermeiren (UAntwerpen) voor haar masterthesis.

Vermeiren onderzocht de afhandeling van nieuwe auto's in Zeebrugge, een goederenstroom die 9,3 miljard euro waard is. Het Verenigd Koninkrijk (VK) is een belangrijke klant. “De handel van en naar het VK maakt in de haven van Zeebrugge 46 procent van de totale trafiek uit", zegt Vermeiren. "In Antwerpen is dat 'slechts' 6,2 procent."

De onzekere Britse markt in de aanloop naar de brexit heeft ook nu al gevolgen voor de autohandel: de export van nieuwe wagens naar het VK daalde in 2017 en 2018 met 20 procent. "Door de dalende koers is de koopkracht van de Britse gezinnen veel lager, waardoor het aankopen van luxegoederen, zoals auto's, wordt uitgesteld."

In het geval van een harde Brexit is de impact het grootst. "Auto's worden dan onder WTO-regels behandeld met een importheffing van 10 procent voor de auto's zelf en 4,5 procent voor onderdelen. Dit zou leiden tot een daling van de export met 30 procent en van de import met 20 procent.” De WTO-regels en kosten van douaneaangiftes zullen volgens Vermeirens berekeningen ook nog tot een meerkost leiden.

29 maart

Een vrijhandelsakkoord tussen de EU en het VK, zoals het CETA-verdrag met Canada, zou de importheffingen voor afgewerkte auto's tot 5 procent beperken. "Maar dit vrijhandelsakkoord kan niet in werking treden op 29 maart 2019", zegt Vermeiren. "Het zou voorafgegaan worden door een jarenlange overgangsperiode tijdens dewelke onderhandelingen kunnen plaatsvinden.”




11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marc De Ridder

    Prima dan kunnen ze de havenuitbreiding in Zeebrugge ook met 30% verminderen.

  • raf peeters

    Dat ze doen wat ze willen ,koop sowieso wagens in Duitsland ,pak goedkoper,dag inschrijven en dan invoeren voor 1€(stempel) en je hebt zo plus minus 15000 a 17000€ gespaard.Je moet het alleen weten natuurlijk.

  • Jan Boden

    De onderdelen exporteren en in de UK assembleren gaat dat dus worden. Minder werkgelegenheid voor de EU dus.

  • Johan Billiet

    Die 10 % zullen het verschil niet uitmaken als iemand perse een bepaald merk/model wil, men kan de meerprijs ergens nog gedeeltelijk opvangen naar eindconsument toe (bv. leverancierskorting, handel vermindert marge,..). Meer problematisch is het waardeverlies van het pond van ondertussen toch al ca. 30 %. Maw de Britten betalen 30 % meer voor dezelfde ingevoerde producten...met optie op meer indien het GBP door een harde Brexit verder wegzakt...

  • Janna Boonstra

    Tja het zal de EU handel kosten. Maar de Britten betalen het grootste gelag. En dat is heel mooi !!!!