Auto-industrie erg bezorgd om Trumps importtarieven: handelsoorlog op til?

Werknemers aan het werk  in de BMW-fabriek in het Amerikaanse Spartanburg (South Carolina). Foto uit 2002.
AP Werknemers aan het werk in de BMW-fabriek in het Amerikaanse Spartanburg (South Carolina). Foto uit 2002.
De auto-industrie is bezorgd over de importheffingen op staal en aluminium die de Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd. Door die heffingen kunnen de prijzen van auto's in de Verenigde Staten stijgen omdat de grondstofkosten toenemen, zo waarschuwen autobedrijven en belangenverenigingen.

De aankondiging van Amerikaanse importtarieven op buitenlands staal en aluminium wakkerde op beurzen wereldwijd de vrees aan voor een wereldwijde handelsoorlog. De Dow-Jonesindex eindigde gisteravond 1,7 procent lager.

Zo liet het Japanse Toyota Motor weten dat de importheffingen nadelige gevolgen zullen hebben voor de autosector door de toenemende kosten. Het staal dat Toyota gebruikt om in de VS auto's te maken, komt overigens voor 90 procent uit de VS. Toyota is momenteel bezig samen met branchegenoot Mazda om een nieuwe fabriek te bouwen in Alabama ter waarde van 1,6 miljard dollar.

Autoverkopen VS flink gedaald

Eerder deze week werd bekend dat de autoverkopen in de VS in februari flink zijn gedaald, mede door de hogere kosten voor autoleningen. Vorig jaar ging de Amerikaanse autoverkoop voor het eerst sinds de financiële crisis omlaag. De branchevereniging van Amerikaanse autodealers vindt dan ook dat de heffingen op een slecht moment komen en stelt dat autobouwers niet voorbereid zijn op sterk stijgende kosten voor de productie van auto's in de VS.

De Chinese overheid liet in een eerste reactie weten dat de internationale handel geraakt kan worden als andere landen het voorbeeld van de VS volgen en ook importheffingen zouden opleggen. Overigens zou de belangrijkste economische adviseur van de Chinese president Xi Jinping donderdag nog constructieve onderhandelingen hebben gevoerd over economische kwesties met de Amerikanen.




20 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gino Denil

    Omdat je er hier 21% BTW op betaalt, piet devlieger.

  • piet devlieger

    De Europese auto's die in de US verkocht worden zijn 20 à 30 procent goedkoper dan hetgeen de fabrikanten er hier voor vragen. Ze hebben dus marge genoeg om dit te compenseren.

  • Emi De graeve

    Sorry maar al dit over en weer vervoer eindelijk gaan beperken beperken lijkt me een zeer verstandige en milieuvriendelijke maatregel. (Weg met het lozen in de oceanen, de uitstoot van vliegtuigen ...) Import en export zijn belangrijk enkel voor het winstbejag.

  • james vroman

    hoe minder de staalfabrieken orders krijgen hoe beter voor het milieu ..

  • Mario Tersago

    Op zich, voor ons, een goede zaak lijkt me.. De fabrikanten moeten stelselmatig afbouwen dus de naweeën zorgen voor overproductie, bijgevolg meer stock en misschien zo iets betere prijzen voor een nieuwe (stock-)wagen?