Auto almaar grotere melkkoe voor begroting

Accijnzen op diesel en benzine vormen met 5,5 miljard euro veruit de belangrijkste fiscale inkomstenbron.
ANP XTRA Accijnzen op diesel en benzine vormen met 5,5 miljard euro veruit de belangrijkste fiscale inkomstenbron.
De federale en regionale overheden ontvingen vorig jaar 19,6 miljard euro uit belastingen op motorvoertuigen, 5 procent meer dan het jaar voordien. Dat schrijft zakenkrant De Tijd vandaag, op basis van cijfers van de automobielorganisatie Febiac.

Vorig jaar vloeide 2,4 miljard euro meer naar de federale en regionale staatskassen dan in 2015. Die groei is vooral te danken aan de stijgende accijnzen op brandstoffen, de uitstekende autoverkoop (die extra btw-inkomsten oplevert) en de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens.

Cliquetsysteem

Accijnzen op diesel en benzine vormen met 5,5 miljard euro veruit de belangrijkste fiscale inkomstenbron. Door het cliquetsysteem, waarbij de overheid de daling van de brandstofprijzen afremt via hogere accijnzen, dikken vooral de opbrengsten uit de dieselverkoop aardig aan. Maar de verwachte opkomst van de elektrische auto kan de inkomsten uit accijnzen de komende jaren sterk onder druk zetten.

Febiac wil dat de volgende regering de stijgende fiscale inkomsten uit motorvoertuigen gebruikt om de budgetten voor infrastructuurwerken met "een paar honderd miljoen euro" te verhogen.




393 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • gina duribreux

    zo groen zijn ze als maar opbreng in de naam van groen en zeker bedankt aan groen de kleine man openbaarvervoer en rijke met sportwagen met grootgebruik en aftrekken van belastingen groen partijen voor de rijke die de arme gebruik zonder schaamte

  • irene bertrand

    Of hoe besteel ik mijn landgenoten op een zogezegde legale manier. En toch is hier altijd geld tekort.

  • MARC WEST

    Blijkbaar brengen de accijnzen op de brandstof meer op dan de lastenvermindering bij bekomen van een bedrijfswagen, steeds meer werknemers worden verleid een firmawagen te ruilen voor deel brutoloon wat lager wordt en er netto bijna evenveel overblijft (op een 50 à 100€ na). Rekening is gauw gemaakt zo. De melkkoe komt ooit wel eens droog te staan, armoe troef op termijn met dit beleid... Doe zo voort!

  • Ivan Godefroot

    Ingrid De Clercq: niet iedereen kan dicht bij haar/zijn werk wonen of werken é, slimme

  • lucien Noreilde

    ja het is dat niet alleen , ondertussen zijn ze bezig met iedere migrant die hier arriveert niet meer weg kan , aarts engel Michael geboycot door NVA kan niet tekenen ? op kop Calvo de specialist van groen en van waar ze het geld gaan halen heeft hij eens laten vallen hallo midden klasse rekeningen boven de 250 duizend € zullen rijken taks aangerekend worden