Audi schrapt bijna 10.000 banen in Duitsland

Audi zelf geeft voorlopig geen commentaar op het bericht van Handelsblatt.
Ronald Wittek/dpa Audi zelf geeft voorlopig geen commentaar op het bericht van Handelsblatt.
De Duitse autobouwer Audi gaat in Duitsland 9.500 banen schrappen tegen 2025. De ingreep maakt deel uit van een kostenbesparingsplan, zo heeft Audi bekendgemaakt.

De directie en de vakbonden onderhandelen al langer over een toekomstplan voor het bedrijf in Duitsland. Sinds het ‘sjoemeldieselschandaal’ dat in 2015 uitbrak binnen het Volkswagen-concern (waar Audi deel van uitmaakt) heeft het luxemerk met de vier ringen het niet onder de markt. Het werd ook voorbijgestoken door de concurrenten Daimler en BMW. En tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar vielen omzet en bedrijfswinst terug, terwijl die bij de andere grote VW-merken - VW, Seat en Skoda - wel verbeterden.

Nu is er dus een akkoord. Er zullen 9.500 banen verdwijnen. Van naakte ontslagen is er niet meteen sprake. Audi rekent op natuurlijk verloop, en er komt een aanbod van vervroegd pensioen. De overige werknemers in de twee Duitse Audi-fabrieken (Ingolstadt en Neckarsulm) krijgen een werkzekerheidsgarantie van tien jaar - tot eind 2029. Nu werken er daar circa 61.000.

Het jobverlies is bruto. Want Audi verwacht de komende jaren ook 2.000 nieuwe “experten-posities” te creëren, vooral in gebieden als elektrische mobiliteit en digitalisering.

Het besparingsplan heeft als doel de kosten met 6 miljard euro op jaarbasis te verlagen tegen 2029.

Audi, een dochter van het concern Volkswagen, heeft ook een fabriek in Brussel. Het aangekondigde plan heeft alleen betrekking op Audi in Duitsland en heeft dus geen gevolgen voor Audi Brussels, zegt Peter D’hoore, de woordvoerder van de Brusselse autofabriek. 

Getest: Eerste volledig elektrische Audi in ons land




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raf peeters

    Mercedes heeft zonet op ARD (Tagenschau 17.00u)de reden v de 10000 afvloeiingen bekent gemaakt en 't is wel degelijk door de E manie en er zullen geen ander aange-nomen worden ,zover de 206000 nieuwe arbeidsplaatsen fabel.Er zullen nog meer sneuvelen de komende jaren .

  • Sven Scheerder

    Meneer Tamsyn 200000 jobs beseft u hoeveel er eerst verloren gaan denk aan techniekers , auto onderdelen fabrieken en winkels , revisie bedrijven , diesel specialisten enz enz allemaal mensen die er jaren voor gezorgd hebben dat u elke dag op uw werk raakt en in het weekend met vrouw en kindjes op stap kunt ! Wat doet u voor werk ? leuke kantoor Job zodat je nog wat boekjes kan lezen ?

  • Robert De Meulder

    Alle wagen ter wereld op elektriciteit en de Arabieren kunnen hun gazon sproeien met aardolie?????????Ik denk wel dat er vanuit die kant ook wat zal ondernomen worden.

  • Geert Tamsyn

    EV bestaan uit minder componenten, maar die componenten worden grotendeels door robotten gefabriceerd en geassembleerd. De industrie er rond (batterijen, laadinfrastructuur, digitalisatie, autonoom rijden, hernieuwbare elektriciteit ...) zal voor meer (hoogwaardige) jobs zorgen: tot 206.000 in de EU (bron: Cambridge Analytica). Op voorwaarde dat EV hier ingang vinden, anders zijn ze voor de Amerikanen en de Chinezen (zie de elektrische Mini van BMW).

  • raf peeters

    De E wagen zal nog meer ontslagen brengen ,hij bestaat uit veel minder componen-ten,is duur en niet iedereen zal zich nog een wagen kunnen veroorloven zoals het ooit Ford zijn visie was dat hij wagens bouwde zodat ook de werkmens zich eentje kon veroorloven.Studie's in Duitsland hebben het voorspelt en de trein is nog maar net lopend en laat zich nu al voelen.