Amper 23 op 500.000 werknemers ruilden hun bedrijfsauto al voor cashvergoeding

Hr-dienstenbedrijf SD Worx telt tot dusver amper 23 werknemers, uit 22 bedrijven, die hun bedrijfswagen ingeruild hebben voor een cashvergoeding. Ook bij concurrent Acerta zijn de dossiers op twee handen te tellen.
Shutterstock Hr-dienstenbedrijf SD Worx telt tot dusver amper 23 werknemers, uit 22 bedrijven, die hun bedrijfswagen ingeruild hebben voor een cashvergoeding. Ook bij concurrent Acerta zijn de dossiers op twee handen te tellen.
Hr-dienstenbedrijf SD Worx telt tot dusver amper 23 werknemers, uit 22 bedrijven, die hun bedrijfswagen ingeruild hebben voor een cashvergoeding. Dat schrijft De Tijd vandaag. SD Worx begeleidt bijna 24.000 bedrijven met meer dan 500.000 werknemers met een bedrijfswagen.

Een bedrijfswagen inruilen voor een licht belaste vergoeding in cash, met die maatregel wil de federale regering de files terugdringen. Maar twee maanden na de invoering lokt de 'cash for car'-regeling dus allesbehalve een stormloop uit. "Voorlopig hebben 23 werknemers van 22 bedrijven hun bedrijfswagen ingeruild voor een cashvergoeding", zegt Veerle Janssens van SD Worx in De Tijd.

Bij concurrent Acerta, die 40.000 bedrijven in portefeuille heeft, klinkt hetzelfde verhaal. "We stellen vast dat de interesse heel erg mager is", zegt directeur Dirk Wijns in de krant. "We krijgen heel weinig vragen van bedrijven over cash for car. Het aantal dossiers waarin het systeem wordt gebruikt, kunnen we op twee handen tellen. We worden absoluut niet overdonderd."

Bereken hier hoeveel cash jij voor je car krijgt. 

"Natuurlijk werkt cash for cars niet"

Oppositiepartij sp.a vindt het vanzelfsprekend dat de regeling cash for cars niet werkt, omdat er wordt geprobeerd een fiscaal probleem op te lossen met een ingreep op mobiliteitsvlak. Dat zegt Vlaams fractieleider Joris Vandenbroucke.

Het probleem van te hoge lasten op arbeid kan volgens de socialisten enkel kan worden opgelost met een grote fiscale hervorming. Een forse verlaging van de lasten op arbeid zal ervoor zorgen dat er geen fiscale vluchtwegen meer moeten worden gezocht in de vorm van bedrijfswagens of mobiliteitsbudgetten. Inkomsten uit vermogen moeten op dezelfde manier worden belast als inkomsten uit werk.

Daarnaast is er een mobiliteitsbeleid nodig dat autobezit voor zoveel mogelijk mensen overbodig maakt. Sp.a laakt dat er wordt bespaard op het spoor en op De Lijn, terwijl er wel miljoenen worden uitgetrokken om nieuwe spitsstroken aan te leggen. 




91 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Lucas Hermans

    typisch voorbeeld dat de politik geen idee heeft at er bij de burger speelt

  • peter colson

    "omdat er wordt geprobeerd een fiscaal probleem op te lossen met een ingreep op mobiliteitsvlak" Een SPa-politicus gaat het hier eens zeggen. Een wagen inruilen voor een beestenvervoer die onderhevig is aan vertragingen, aflastigingen en stakingen en waarvan je zeker bent dat je per rit 2 uur onderweg bent in plaats een uur met de wagen. DAT is de oorzaak, niet die fiscale zever waarvan deze SPa'er gewag van maakt.

  • André Van Laethem

    Wat een succes . Ik had veel minder verwacht

  • Johan Billiet

    een "brein"-product van onze dom-dommer-domst bende...die met (grootste deel van de) bedrijfswagens gelegaliseerde sociale en fiscale hebben gecreëerd...

  • Roy Cooks

    Zeer merkwaardig dat de SPa plots ontdekt dat er een fiscale hervorming nodig is om het probleem van de hoge lasten op arbeid op te lossen. Decennia hebben ze mee geregeerd maar toen waren de schellen, op hun ogen wellicht te dik om het licht te zien. Integendeel, ze hebben er mee voor gezorgd dat de lasten steeds hoger en hoger werden.