Alstom wil Bombardier kopen: “Geen banen bedreigd”

De vestiging van Bombardier in Brugge.
Archieffoto Belga De vestiging van Bombardier in Brugge.
Bij de overname van de spooractiviteiten van het Canadese Bombardier door de Franse treinbouwer Alstom zijn geen banen bedreigd. Dat heeft de CEO van Alstom, Henri Poupart-Lafarge, benadrukt.

"Er is bij deze overname helemaal geen sprake van herstructureringen of een bedreiging van werkgelegenheid, integendeel", aldus Poupart-Lafarge. "Het gaat niet om een defensieve fusie om synergieën te creëren en kosten te besparen door herstructureringen, het is een offensieve fusie in een groeimarkt." De Alstom-topman zei wel dat in sommige fabrieken enkele "gerichte aanpassingen" nodig zullen zijn.

Alstom en Bombardier hebben beide activiteiten in België. Alstom is actief met twee competentiecentra en meer dan duizend werknemers in Charleroi en Brussel, Bombardier heeft een fabriek in Brugge.

Fusie met Siemens tegengehouden

De overname zou in de eerste helft van 2021 rond moeten zijn, na onder meer groen licht van de bevoegde concurrentieautoriteiten. In 2019 werd een geplande fusie tussen Alstom en de spooractiviteiten van het Duitse Siemens nog door de Europese Commissie tegengehouden.

Frans minister van Economie Bruno Le Maire had vandaag alvast een ontmoeting met Eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager. Na afloop zei hij er vertrouwen in te hebben dat de Europese Commissie de overname zou goedkeuren. Le Maire maakte naar eigen zeggen duidelijk dat Europa nood heeft aan "industriële kampioenen" om op te boksen tegen Amerikaanse en Chinese concurrenten en om "onze economische belangen en economische soevereiniteit te verdedigen".




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Louis Heyens

    er is (nog) geen sprake van herstructureringen of een bedreiging van werkgelegenheid maar er volgt waarschijnlijk wel outsourcing, aangepaste flexibiliteit, extra inleveringen EN véél hogere bonussen en gouden handdrukken, dat laatste kan uiteraard alleen voor de CEO's en directie (kwestie van het betaalbaar te houden)