Albert Heijn en Delhaize moeten Belgische winkels verkopen

BELGA
In het kader van de geplande fusie tussen Ahold en Delhaize vraagt de Belgische mededingingsautoriteit dat zowel Ahold (Albert Heijn) als Delhaize een aantal winkels verkopen. Dat zeggen de vakbonden en wordt bevestigd door beide bedrijven.

In een voorlopige conclusie ziet de mededingingsautoriteit competitiviteitsbezwaren in een aantal regio's in Vlaanderen. Delhaize en Ahold zouden er samen te sterk present zijn. Zowel Delhaize als Ahold moeten een aantal winkels verkopen, aldus het ontwerpakkoord van de mededinging. Ahold en Delhaize bevestigen dat een aantal winkels moet worden "gedesinvesteerd".

Volgens de vakbonden gaat het om acht vestigingen van Albert Heijn, goed voor 400 banen. Het gaat om winkels op het Kiel, de Antwerpse Groenplaats, in Oudenaarde, Boortmeerbeek, Leuven en Lokeren, aldus Erik Dirkx van de BBTK. "We gaan er alles aan doen om de tewerkstelling te behouden", zegt Thomas Vanbiervliet van de liberale vakbond. "De werknemers mogen niet de dupe zijn van een wereldwijde financiële operatie."

Fusie

Een woordvoerder van Delhaize bevestigt dat ook de Belgische keten een "klein aantal" winkels moet verkopen. "Om de competitiviteit te behouden, dienen Delhaize en Ahold een aantal winkels te desinvesteren", aldus Nicolas Van Hoecke van de Delhaize Groep. "De winkels en het personeel zijn al ingelicht. Het gaat niet om eigen winkels, maar om franchisewinkels." De woordvoerder wijst er op dat het mededingingscollege nog definitief goedkeuring moet geven. Volgens goed ingelichte bronnen zou het om vijf Delhaize-winkels gaan die moeten worden verkocht.

Een woordvoerder van Ahold bevestigt dat het voorstel van de Belgische mededinging voorziet in het verkopen van een aantal Albert Heijn-winkels, "om de competitiviteit te verhogen". Woordvoerder Tim van der Zanden wil zich nog niet uitspreken over het aantal winkels. Vandaag telt Albert Heijn 38 winkels die open zijn in Vlaanderen. "Het gaat om een voorlopig ontwerp, in maart volgt een definitief besluit", bevestigt de Ahold-zegsman. Op 14 maart zou een definitieve beslissing van de mededinging volgen.

Vorig jaar werd de fusie tussen Ahold (moederbedrijf van onder andere Albert Heijn) en Delhaize afgerond. Ahold-Delhaize werd door de fusie de grootste warenhuisketen van de Benelux, met meer dan 6.500 winkels en 50 miljoen klanten, in Europa maar vooral ook in de Verenigde Staten.

'Het gaat niet om eigen winkels, maar om franchisewinkels'

Nicolas Van Hoecke, Delhaize Groep