Airbus en Boeing pronken met 150 miljard dollar orders

Een Boeing 787-8 Dreamliner.
AFP Een Boeing 787-8 Dreamliner.
Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing hebben dit jaar voor 150 miljard dollar (129 miljard euro) aan contracten afgesloten voor de aankoop van hun toestellen. Dat hebben beide bedrijven op de luchtvaartbeurs van Farnborough aangekondigd. Het Amerikaanse Boeing kondigde de verkoop van 528 passagiersvliegtuigen aan, terwijl het Europese concern 431 toestellen verkocht.

Airbus liet weten op commercieel vlak sterk gepresteerd te hebben en mooie successen te hebben geboekt, ook wat de nieuwe A220 en A330neo betreft. "Tijdens de airshow rijfde het bedrijf nieuwe contracten binnen voor maar liefst 431 vliegtuigen (93 vaste bestellingen en 338 MoU's), meer bepaald 60 A220-300's, 304 toestellen van de A320-reeks, 42 A330neo's en 25 A350 XWB's", aldus Airbus. Met deze aankondigingen erbij, zag Airbus dit jaar zijn totale aantal bestellingen stijgen tot 752 vliegtuigen.

Het grootste akkoord voor Airbus is dat met de lowcostmaatschappij AirAsia X, die voor een catalogusprijs van 10,07 miljard dollar 34 A330neo's aankocht. Door die toestellen zal AirAsia X zijn lowcost-langeafstandsmodel kunnen verbeteren, aldus Airbus. Andere grote orders zijn de aankoop van 80 A320neo-toestellen door een niet nader genoemde klant ter waarde van 8,848 miljard dollar en een protocolakkoord met het Taiwanese Starlux voor 17 A360-modellen ter waarde van 6 miljard dollar.

Boeing kondigde dan weer de bestelling van 52 langeafstandstoestellen van het type 777 en 32 toestellen van het type 787 aan, net als die van 533 737 MAX-middellangeafstandstoestellen en 5 747-8, voor een totaalprijs van 92 miljard dollar. Onder de orders onder meer een protocolakkoord ter waarde van 12,7 miljard dollar met het Vietnamese lowcostbedrijf Vietjet, voor 80 Boeing 737 MAX 10-toestellen en 20 Boeing 737 MAX 8-toestellen en een order van Jet Airways voor 75 737 MAX 8-toestellen, voor een catalogusprijs van 8,8 miljard dollar.

Het waren de Europese en de Amerikaanse vliegtuigbouwers die de beurs domineerden. Hun concurrenten uit Rusland en China waren zo goed als onzichtbaar. En dat kunnen luchtvaartmaatschappijen en passagiers voelen in hun prijzen, zeggen experts.

Een Airbus A350-1000 XWB.
AFP Een Airbus A350-1000 XWB.



4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • bart van camp

    Gun het ze zeker maar is dit de weg naar de strijd tegen klimaatopwarming?

  • John Geers

    Ondertussen vernielt het massatoerisme onze aarde op record tijd. De huidige jeugd zal de zware prijs ervoor betalen ,terwijl de verantwoordelijken dan zullen begraven zijn.

  • Danny Dernacourt

    Daar kunnen ze al veel pensioenen mee betalen zelle !!!

  • Edmond Dillien

    Allez, wij mogen binnenkort niet meer met onze auto op straat maar 6 ton brandstof per uur om 200 mensen naar Boedapest te vliegen voor een w-endje da's de gewoonste zaak ter wereld tegenwoordig, of hoe de kleine man plaats moet ruimen voor zij die meer hebben, of niet?