Abercrombie & Fitch: van gespierde modellen tot slechte cijfers

photo_news
Winkelketen Abercrombie & Fitch vecht voor zijn bestaan. Na mislukte overnamegesprekken, werd een eventuele verkoop begin deze week afgelast. Zes jaar geleden stonden er nog massa's tieners in de wachtrij bij de opening van de winkel in Brussel. Hoe kon het zo bergafwaarts gaan met de populaire keten?

Even terug naar 8 december 2011, de opening van de Abercrombie & Fitch-winkel vond die dag plaats in Brussel. Een massa kooplustigen, en dan vooral tienermeisjes en jonge vrouwen, stonden in een lange rij te wachten om toch maar als eerste binnen te raken.

Stonden ze daar voor de exclusieve merkkledij met de typerende grote logo's of toonden ze eerder interesse voor de gespierde mannen met bijhorende ontblote torso? Eén ding is zeker de keten verwierf wereldfaam met zijn 'aantrekkelijk' personeel.

Een lange rij voor de opening van de Abercrombie & Fitch-winkel in Brussel in 2011
photo_news Een lange rij voor de opening van de Abercrombie & Fitch-winkel in Brussel in 2011

In slechte cijfers

Vorige maand vierde de keten nog zijn 125ste verjaardag. Vandaag gaat het niet goed met Abercrombie & Fitch. In 2015 stopte de modeketen met zijn controversiële paradepaardje. Het bedrijf ging geen werknemers meer inhuren op basis van hun uiterlijk en hun perfecte lichamen. In 2016 kende de keten dan weer tegenvallende verkoopcijfers en was het genoodzaakt om een vijftigtal winkels te sluiten in eigen thuisland, de Verenigde Staten.

Twee maanden geleden kondigde A&B aan dat ze op zoek waren naar een koper. Verschillende Amerikaanse ketens hadden interesse maar de overnamegesprekken draaiden op niets uit. Afgelopen maandag werd de verkoop dan maar afgelast. Het besluit van A&B: Geen enkel bedrijf toont nog interesse, dus zullen we een eigen zelfstandige koers varen. Het begin van het einde voor de modeketen?

De hype is weg: maak plaats voor online shoppen

De hype is al een tijdje weg. Nadat CEO Mike Jeffries opstapte, is Abercrombie & Fitch er nooit meer in geslaagd om wereldwijd terug succesvol te zijn.

De hippe jongeren waren niet meer geïnteresseerd in de typerende kleding met grote logo's en vele kleuren. De kledingketen zorgde zelfs voor een nieuwe reclamecampagne en koos voor posters zonder naakte mannelijke modellen.

Die ommezwaai bleek geen oplossing. De doelgroep van de modeketen koopt hun kleding meer en meer online bij ketens zoals Amazone en Zalando. Laat het nu net daar zijn waar het bedrijf lange tijd in te kort schoot. A&B kon zich ook niet snel aanpassen aan de nieuwe hypes. Jongeren namen hun toevlucht naar concurrerende winkels zoals H&M.

Hoe het met de modeketen zal vergaan, moet de toekomst uitwijzen. De enige hoop momenteel is hun dochterbedrijf Hollister dat nog redelijk goed in de markt ligt. Beleggers geloven er althans niet meer in en vrezen het einde voor het ooit zo populaire Abercrombie & Fitch.

reuters