AB InBev ziet bierverkoop in Europa snel slinken

Brouwer trekt ook dividend fors op

BELGA
De Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev trekt het dividend over 2014 fors op. Alles samen kunnen de aandeelhouders op 3 euro per aandeel rekenen, wat een stijging is met 46 procent. Maar de cijfers voor 2014 leverden niet alleen goed nieuws op. Zo steeg het totale verkochte volume maar met 0,6 procent tot 458,8 miljoen hectoliter. In Europa daalde het verkochte volume in 2014 met 6 procent tot 44,3 miljoen hectoliter. België hield stand met een status quo, met dank aan het WK Voetbal.

Europa kent een dalende bierconsumptie en behoort al langer niet meer tot de grootste markten van AB InBev. De zwakke prestaties in Oekraïne en Rusland waren vorig jaar de voornaamste stoorzenders. In het verslag met de financiële cijfers zegt AB InBev dat de gebeurtenissen in Oekraïne en de handelsembargo's tegen Rusland de activiteiten in de regio kunnen schaden.

Maar ook op de belangrijke Amerikaanse markt daalde het verkochte volume, met 1,4 procent tot 111,7 miljoen hectoliter. In de VS daalde de verkoop van Bud en Bud Light opnieuw. CEO Carlos Brito is "niet tevreden" met dat resultaat. "Het verlies is kleiner, maar we zijn nog niet waar we willen zijn." De brouwer zal in de VS blijven investeren in de merken en wil op de lange termijn de doelen bereiken.

De totale volumegroei is voornamelijk te danken aan de hogere afzet in Mexico (+1,6%), Brazilië (+3,9%) en China (+1,6%). Voor heel Azië, met ook bijvoorbeeld Zuid-Korea, staat +1,7 procent in de tabellen.

Voor Stella lag het wereldwijde volume 2,5 procent hoger in 2014. Naast de Leuvense pils zijn ook Budweiser en Corona een 'global brand' van de brouwer.

Onder verwachtingen

Opmerkelijk is dat AB InBev in de VS enkele zogenaamde 'craft breweries' kocht. Die kleine ambachtelijke brouwerijen lijken niet meteen te stroken met het imago dat de bieren van Anheuser-Busch, zoals Bud, uitstralen. Recentelijk kocht het bedrijf bijvoorbeeld Elysian Brewing en daarvoor was er Barrel Brewing Company. Als marktleider in de VS, mikt de brouwgroep op een "behoorlijk aandeel in alle segmenten", aldus Brito. "Vandaag hebben we geen behoorlijk aandeel in dat segment." AB InBev heeft nu 10 procent marktaandeel bij de ambachtelijke brouwerijen, maar wat een behoorlijk marktaandeel dan wel is, wou Brito niet kwijt. Of hoe naast groei overnames niet uit te sluiten zijn.

De financiële cijfers bleven her en der wat onder de verwachtingen. De ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) groeide met 6,6 procent tot 18,5 miljard dollar (16,3 miljard euro) en de omzet dikte met 5,9 procent aan tot 47,1 miljard dollar (41,4 miljard euro). De nettowinst komt uit op 8,87 miljard euro. Naast het hoger dividend gaat AB InBev voor 1 miljard dollar eigen aandelen inkopen.

Over het onderwerp SABMiller vielen er geen vragen meer tijdens de presentatie van de jaarcijfers. In september waren er geruchten dat het bedrijf met de banken praat over de financiering van de overname van de Zuid-Afrikaanse brouwgroep. Maar dat werd steevast ontkend. Financieel topman Felipe Dutra liet enkel weten dat er niet gespeculeerd zou moeten worden als het op overnames aankomt.