1 op 2 bedrijven ondervindt hinder door sluiting luchtruim

UNKNOWN
Ruim 1 op de 2 Vlaamse ondernemingen heeft hinder ondervonden door het sluiten van het luchtruim. Dat blijkt uit een rondvraag van Voka bij 1.300 bedrijven. De voornaamste problemen zijn personeel dat geblokkeerd zit, moeilijkheden in contacten met klanten en problemen met de bevoorrading.

Acht op de tien bedrijven vinden dat de overheid de juiste beslissingen heeft genomen. Toch is er heel wat vraag naar gefundeerd onderzoek en betere meetsystemen, zo blijkt.
 
Nog hinder verwacht
In de Voka-bevraging geeft 55 procent van de ondernemingen aan hinder te ondervinden van de sluiting van het luchtruim. Het gaat dus om ruim 700 bedrijven, waaronder ook 500 bedrijven die niet luchthaven-gerelateerd zijn. Er zijn geen noemenswaardige regionale verschillen: in elke provincie geeft tussen 53 en 57 procent van de ondervraagden aan hinder te ondervinden. Ook een kwart van de bedrijven die tot nu toe nog geen problemen hadden, verwacht de komende dagen wel hinder.
 
'Just-in-time'
Van de bedrijven die problemen ervaren, heeft 65 procent personeel dat vast zit in het buitenland, ondervindt 38 procent moeilijkheden in de contacten met klanten en merkt 24 procent al problemen met de bevoorrading. Het gaat bijvoorbeeld om 'just-in-time'-leveringen die niet aankomen of om samples die ter goedkeuring naar de klant zijn verstuurd, maar nog niet aangekomen zijn, waardoor de productie niet kan starten.
 
Vlaamse ondernemingen passen zich aan door afspraken te verplaatsen, de personeelsplanning aan te passen en zoveel als mogelijk over te schakelen op alternatieve transportmodi. (belga/tw)