1.000 van de 4.200 jobs verdwijnen bij Brussels Airlines

Photo News
De directie en vakbonden bij Brussels Airlines hebben vrijdag het sociaal plan voor de herstructurering van de luchtvaartmaatschappij officieel ondertekend. Zowat 1.000 van de 4.200 jobs bij de maatschappij verdwijnen. Het is de bedoeling het aantal naakte ontslagen zoveel mogelijk te beperken. Nu moet er nog duidelijkheid komen over steun van de overheid en moedermaatschappij Lufthansa.

De sociale partners hadden woensdag al een principeakkoord bereikt over de besparingsplannen bij Brussels Airlines. Na zes weken onderhandelen raakten ze het toen eens over het sociaal plan bij de afslanking, over een nieuwe verloningsstructuur voor wie blijft, en over een aanpassing van de uurroosters van het vliegend personeel.

Dit is een belangrijke mijlpaal op weg naar een competitief bedrijf op lange termijn

Dieter Vranckx, CEO van Brussels Airlines

Vrijdag werd het luik “sociaal plan” officieel ondertekend. “Er is een akkoord bereikt over een reeks structurele maatregelen die nodig zijn om competitiviteit van de luchtvaartmaatschappij te vergroten en daarmee haar werknemers een langetermijnperspectief te bieden”, zo deelde de directie na afloop mee in een persbericht.

“Dit is een belangrijke mijlpaal op weg naar een competitief bedrijf op lange termijn”, voegde CEO Dieter Vranckx daaraan toe. “Met dit transformatieplan beginnen we met de opbouw van een financieel gezonde luchtvaartmaatschappij die in een eerste fase kleiner en structureel rendabel wordt, om daarna opnieuw te groeien.”

Vakbonden

De vakbonden bevestigen dat ze hun handtekening hebben gezet. “Daarmee is de eerste fase van de wet-Renault op bedrijfsherstructureringen afgerond”, reageert Filip Lemberechts van de liberale vakbond ACLVB. “De directie zal de komende dagen het personeel informeren” over de inhoud van het sociaal plan. Ook de vakbonden zullen informatiesessies organiseren.

Hoeveel naakte ontslagen er uiteindelijk zullen vallen, is nog niet duidelijk. “Er zijn wel wat mensen die vrijwillig weg willen, maar het blijft afwachten hoeveel dat er uiteindelijk zullen zijn”, zegt Anita Van Hoof van de socialistische bediendebond BBTK. Andere werknemers kunnen met (brug)pensioen, kunnen tijdskrediet nemen, deeltijds werken of onbetaald verlof nemen. Pas als die aantallen gekend zijn, zal ook duidelijk worden hoeveel ontslagen er nog vallen. Volgens de vakbondsvrouw zullen de meeste banen - zowat 600 - verdwijnen bij het grondpersoneel.

Voor diegenen die vertrekken, komt er een tewerkstellingscel. De betrokkenen zullen gedurende een jaar begeleid worden naar een nieuwe job. “Dit geldt ook voor de werknemers die vrijwillig vertrekken”, benadrukken Lemberechts en Van Hoof. “De regeling voor diegenen die vrijwillig vertrekken, is dezelfde als die voor de mensen die ontslagen worden.”

Financiering

Het hele sociaal plan staat nog onder voorbehoud van één element, zo geeft vakbondsvrouw Van Hoof nog mee: de financiering. Lufthansa zou immers de reorganisatie betalen, terwijl er ook nog gesprekken lopen met de federale regering over steun voor Brussels Airlines om de coronacrisis te overleven. De overheidssteun zou minstens 290 miljoen euro bedragen.

Brussels Airlines “hoopt op een positief resultaat van de lopende gesprekken over de financiële steun die nodig is om de gevolgen van deze ongekende crisis te boven te komen en het bedrijf te herstructureren”, zegt de maatschappij zelf.

We begrijpen dat de regering spijkerharde garanties van Brussels Airlines wil, maar het is wel belangrijk dat de luchtvaartmaatschappij gered wordt

Paul Buekenhout, vakbondssecretaris van ACV

Minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) zei eerder dat hij verwachtte dat de onderhandelingen over federale steun in een beslissende fase zouden komen eens het sociaal plan was goedgekeurd en de aandeelhouders van Lufthansa het Duitse reddingsplan van 9 miljard euro hadden goedgekeurd. Dat gebeurde donderdag.

Volgens ACV-vakbondssecretaris Paul Buekenhout ligt de bal na het sociaal akkoord in het kamp van de federale regering. “We begrijpen dat de regering spijkerharde garanties van Brussels Airlines wil, maar het is wel belangrijk dat de luchtvaartmaatschappij gered wordt. Is dat niet het geval, dan dreigt Brussels Airport een regionale luchthaven te worden en dat willen we absoluut vermijden.”

In de loop van volgende week zetten directie en vakbonden van Brussels Airlines normaal ook hun krabbel onder de andere onderdelen waarover woensdag een principeakkoord was bereikt: de arbeidsvoorwaarden voor de personeelsleden die aan boord blijven, zoals looninlevering en uurroosters.

Lees ook: Van de ene op de andere dag je inkomen verliezen: wat nu? (+)




22 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • DANIEL VERSTRAETEN

    Ik wacht al maanden op de terugbetaling van 12 tickets (+/-1700,00€)voor door BA geannuleerde vluchten,en ben zeker niet de enige,dat belooft.

  • victor vandesande

    Al die criticasters hier het gaat over een totaal van 60000 rechtstreekse en indirecte jobs dus dat is veel meer dan de 4000 bij BA alleen .en veel van die criticasters stonden maar wat blij te springen toen BA er was om hen te repatrieren van waar ze ook zaten... en zullen nu staan te huppelen om met BA terug op vakantie te vertrekken...

  • Gust Trentels

    Jan Boden: "Alle jobs zullen verdwijnen bij BA want het aantal vluchten van voor de corona komen nooit meer terug. Zodra de 2de golf aanbreekt is het boeken dicht." wordt dan ".. is het boeken dicht en de staat haar geld weg.".

  • Christian Deckers

    Als we het gewoon economisch bekijken, zou het me niet verbazen dat er in Zaventem in feite voor niemand werk is: zijn er daar al ooit 5 jaar verlopen zonder dat er geld bij moest? Tevens ook even aanstippen dat het recht houden van een ziek bedrijf altijd ten koste gaat van een gezond bedrijf: elke € steun wordt opgehoest door rendabele economie, die daardoor verzwakt.

  • Wim Vanderheijden

    Besef het belang voor onze connectiviteit. Nationale luchthaven in Schiphol? Nee toch. Ik vloog veel met SN en ben daar best tevreden over.