"Treinongeval in Voeren is dikke streep door de rekening"

ANP
NMBS Logistics, de goederenafdeling van NMBS, bekijkt momenteel hoe ze door de treinontsporing in Voeren geblokkeerde transporten kan omleiden. Momenteel kan maximaal 7 procent omgeleid worden via Nederland. De spoorlijn is van groot belang voor de Antwerpse haven. Door het ongeval op de lijn tussen Visé en Montzen ondervindt het goederenvervoer van de Antwerpse haven, via de enige verbinding van België naar Duitsland, grote hinder. Vanavond en vannacht zal er wel goederenverkeer mogelijk zijn op één spoor, zo meldde Frédéric Petit van spoorwegbeheerder Infrabel.

"Morgenochtend wordt het treinverkeer weer onderbroken voor de voorbereiding en het evacueren van de trein, waarvan wagons gekanteld en ontspoord zijn. Afhankelijk van hoe die evacuatie zal verlopen, is morgennamiddag het verkeer op een spoor weer mogelijk. De treinen moeten wel aan een gematigde snelheid passeren omwille van de veiligheid voor de spoorarbeiders, die met de herstellingswerken bezig zijn aan sporen, dwarsliggers, bovenleidingen en palen. De focus morgenvoormiddag ligt dus vooral op het evacueren van de gestrande trein. Daarna zullen de mensen blijven doorwerken en we hopen tegen donderdagavond het tweede spoor vrij te krijgen. In de loop van dinsdagnamiddag is de eerste trein al geëvacueerd", aldus Frédéric Petit.

Dikke streep door de rekening
Volgens Veerle Van Mierlo, woordvoerster van NMBS Logistics, is het ongeval "een dikke streep door de rekening" en wordt er momenteel volop gezocht naar omleidingsmogelijkheden voor hun 75 dagelijkse treinen.

"We kunnen maar een kleine 5 tot 7 procent via Nederland omleiden. Er zitten veel chemische transporten bij, en door verschillende regels in het buitenland moeten de treinen opnieuw samengesteld worden. Ook moet je andere bestuurders vinden omdat die per land een soort rijbewijs moeten hebben, en dan ook nog eens voor specifieke lijnen. Verder moeten er ook nog rijpaden vrij zijn, en zo zijn er niet heel veel. We hebben nog geen klanten gehoord met mogelijke gevolgen voor de productie. Er wordt wel een prioriteit afgesproken, afhankelijk van de dringendheid en de commerciële afspraken met de klanten."

Alternatief
Volgens Van Mierlo is er nog geen duidelijkheid over de economische schade en is goederen snel wegkrijgen de eerste prioriteit. Een IJzeren Rijn-verbinding "kan een zeer degelijk alternatief zijn dat er vandaag niet is."

Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit meldde nog dat er op de geblokkeerde lijn dagelijks gemiddeld 100 treinen rijden.

 
Over de economische schade bestaat nog geen duidelijkheid. De goederen snel wegkrijgen is de eerste prioriteit
Veer Van Mierlo (NMBS Logistics)