"Miljoenen banen op het spel in Europese auto-industrie"

Beeld ter illustratie, "miljoenen banen op het spel in Europese auto-industrie".
EPA Beeld ter illustratie, "miljoenen banen op het spel in Europese auto-industrie".
De impact van het coronavirus op de maatschappij en de wereldeconomie is zonder voorgaande en zal ook zware gevolgen hebben voor de auto-industrie. Dat zegt de koepel van Europese autobouwers ACEA. 

"Alle autoproductie is stilgevallen en het retailnetwerk gesloten. De jobs van zowat 14 miljoen Europeanen in de sector staan op het spel. We roepen op tot sterke en gecoördineerde actie op nationaal en Europees vlak voor onmiddellijke liquiditeitsondersteuning voor de autobouwers, hun toeleveranciers en concessiehouders", zegt ACEA-directeur Eric-Mark Huitema.

Huitema wil dringend rond de tafel zitten met de Europese Commissie. "En dat om twee dingen te bespreken. Ten eerste de concrete maatregelen om onomkeerbare en fundamentele schade aan de sector te vermijden, zoals permanent verlies van banen, capaciteit, innovatie en onderzoek. Ten tweede zou Europa voorbereidingen moeten treffen voor het stimuleren van een herstel van onze sector, die een belangrijke bijdrage zal bieden voor een versneld herstel van de Europese economie in haar geheel", aldus Huitema.

Directe en indirecte tewerkstelling

Volgens ACEA is het in de huidige crisis ook belangrijk om de productie en toelevering van onderdelen te verzekeren, alsook de netwerken voor garagediensten. "Dit is niet enkel essentieel voor het onderhoud van vitale logistiek, maar ook voor het werk van hulpverleningsdiensten zoals ambulance-, brandweer-, politie-, en andere publieke (medische) diensten", klinkt het.

In de Europese autoproductie zijn 2,6 miljoen mensen direct tewerkgesteld. De directe en indirecte tewerkstelling in de Europese autosector is goed voor 13,8 miljoen mensen, zo'n 6,1 procent van alle jobs in Europa.

Lees ook:

Econoom Paul De Grauwe: “Verhoog tijdelijke werkloosheidsuitkering en spreek even geen faillissementen uit” (+)

Guy Verhofstadt pleit voor Europees gezondheidsagentschap: “Michel doet wat hij kan, maar da’s onvoldoende” (+)




8 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • joost prinsie

    De 2dehands handel is stilgelegd, terwijl keuring-voor-verkoop en DIV eigenlijk ‘contactloos’ kan. Men zou keuring-voor-verkoop terug kunnen organiseren, en zo de pil voor de autoindustrie verzachten

  • Peter Hegge

    Volgende crisis is al in aantocht. Geweldig hoe het allemaal samenhangt, ze hebben het goed geregeld.

  • Jules Vermeers

    Niet alles op die virus schrijven, het zijn de zotte beslissingen van de EU met hun normen die eerst mensen aansporen om dat te kopen en daarna weer met iets anders afkomen steeds maar meer op kosten jagen tot het niet meer kan. En elektrisch betekend direct al honderdduizenden jobs weg daar hebben we die virus niet voor nodig.

  • Christian Deckers

    Ze waren auto's aan het maken die niet verkocht mogen worden, niet-produceren levert minder verlies op dan de EU-emissie-boetes die in het verschiet lagen.

  • Fonske Beys

    Hoeveel banen zijn er al gesneuveld door de LEZ zone ?