'Lufthansa wacht jarenlange sanering'

Illustratiebeeld.
REUTERS Illustratiebeeld.
Grootaandeelhouder Heinz-Hermann Thiele verwacht dat het saneren van luchtvaartmaatschappij Lufthansa "vijf tot zes jaar" gaat duren. "Dit zal een pijnlijke weg zijn voor alle betrokkenen", zei Thiele in een interview met met de Duitse krant Bild am Sonntag. "Hoe pijnlijk kan niemand zeggen."

Afgelopen donderdag stemden de aandeelhouders in met het reddingspakket voor het Duitse luchtvaartconcern. Met het steunpakket van de Duitse overheid is in totaal 9 miljard euro gemoeid.

"Door de omvangrijke leningen die met rente moeten worden terugbetaald en afgelost, is vermindering van personeels- en materiaalkosten niet voldoende", aldus Thiele. Volgens hem moeten ook dochterondernemingen tegen het licht worden gehouden. "Je moet kijken naar alles wat de komende jaren niet nodig is voor de absolute kernactiviteit", aldus de grootaandeelhouder. Hieronder vallen ook de horeca in Europa of delen van Lufthansa-technologie.

Door de coronacrisis kwam Lufthansa in grote problemen. De Duitse overheid schiet het concern nu te hulp door een belang van 20 procent te nemen voor 6 miljard euro én garant te staan voor een lening van 3 miljard euro.

Brussels Airlines

De sanering van Lufthansa is relevant omdat het Duitse bedrijf ook op zou moeten draaien voor de reorganisatie van Brussels Airlines. Daarnaast hoopt de Belgische maatschappij aanspraak te maken op 290 miljoen euro steun van de Belgische federale regering om de coronacrisis te overleven.

Lees ook:

Lufthansa keurt reddingsplan dan toch goed (+)

1.000 van de 4.200 jobs verdwijnen bij Brussels Airlines

Van de ene op de andere dag je inkomen verliezen: wat nu? (+)




5 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • wim helsen

    Een bedrijf dat elk jaar 2 miljard winst maakt moet geen overheidssteun krijgen. Waar is al dat geld naartoe? Wanbeleid of het slim spelen. Als Je alles herinvesteerd heb je geen potje om moeilijke tijden door de komen en kan je geld van de overheid eisen.

  • wim helsen

    Een bedrijf dat elk jaar 2 miljard winst maakt moet geen overheidssteun krijgen. Waar is al dat geld naartoe? Wanbeleid of het slim spelen. Als Je alles herinvesteerd heb je geen potje om moeilijke tijden door de komen en kan je geld van de overheid eisen.

  • paul van de velde

    Lufthansa zou beter Brussels Airlines op doeken dan zijn ze van die last ook al van af. Als ze het een beetje slim spelen peuteren ze nog eerst die 290 milj € los van de Belgiese overheid wat wel moet lukken met de hulp van De Croo .

  • Jozef Van Vaerenbergh

    Niks sanering ! afbouwen die vervuilende vliegende monsters. Altijd maar kappen op de opwarming en dan stilletjes een zwaar vervuilende industrie gaan "redden" met geld van de belastingbetaler. Fout bezig !

  • Ronny Biesen

    Tja, wat wil je? Torenhoge CEO lonen, hoogste lonen voor cabinepersoneel en piloten. Dikste bonussen voor CEO's. Zo gaat het alle bedrijven. Het kan niet op als het draait. Stopt de motor even door corona en dat maar 4 luttele maanden zitten ze in de puree. Dat is wat men noemt wanbeheer door leven op grote voet.

Video