"Kilometerheffing verhoogt algemene welvaart"

Met de inkomsten uit een kilometerheffing zou Vlaanderen een lastenverlaging tot 4,5 miljard kunnen doorvoeren.
Foto Joris Vergauwen Met de inkomsten uit een kilometerheffing zou Vlaanderen een lastenverlaging tot 4,5 miljard kunnen doorvoeren.
Met de inkomsten uit een kilometerheffing zou Vlaanderen een lastenverlaging tot 4,5 miljard kunnen doorvoeren. Dat schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en de Gazet van Antwerpen vandaag. "Maatschappelijk gezien zijn er alleen positieve effecten."

Het is het Vlaams departement Omgeving dat de conclusie trekt, op basis van een nieuwe studie van Transport & Mobility en de KU Leuven. De onderzoekers bestudeerden de mogelijkheden om via de kilometerheffing een 'groene taxshift' door te voeren. 

Een heffing van gemiddeld 0,07 euro per kilometer zou jaarlijks 3,3 miljard euro opbrengen, en een heffing van 0,125 euro zelfs tot 5,6 miljard. Trek daar de huidige inkomsten uit verkeersbelastingen, die zouden worden afgeschaft, en de systeemkosten van af en er blijft in het laatste scenario 3,8 miljard euro over. 

Terugverdieneffecten

Daarbovenop komt 700 miljoen aan verwachte terugverdieneffecten, door de positieve impact van de lastenverlaging op de economie en de arbeidsmarkt. Zo krijgt Vlaanderen 4,5 miljard euro om de 'groene taxshift' te financieren.
Autorijden wordt weliswaar duurder, maar dat zouden bestuurders gecompenseerd zien door de lagere personenbelasting. 

Bovendien zal het verkeer afnemen. De onderzoekers verwachten dat ook de CO2-uitstoot zal dalen.

Met de inkomsten uit een kilometerheffing zou Vlaanderen een lastenverlaging tot 4,5 miljard kunnen doorvoeren.
BELGA Met de inkomsten uit een kilometerheffing zou Vlaanderen een lastenverlaging tot 4,5 miljard kunnen doorvoeren.



409 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Danny Govaerts

    Als de heffing enkel voor snelwegen zal zijn zo als nu voor vrachtvervoer zullen vele files veroorzaken op provincie banen . Dan zal men pas weten dat België stil staat !! In elke straat.

  • bob jansens

    een eerlijk taks shift is enkel mogelijk als men het huidige brutoloon vervangt door het bruto-all-in loon, dwz dat ook de zogenaamde werkgeversbijdrage bij het loon hoort. Als men mbv een kilometerheffing een taksshift wil bereiken dan dienen alle kosten mbt de salariswagens ook integraal als loon belast te worden.

  • jo vandenberghe

    Een eerlijker inning van de belastingen nog meer,want daar zit het probleem.Teveel mensen dragen niet genoeg bij,en dat toegejuicht door deze regering.

  • Jan Verstrepen

    Ja hun welvaart.

  • Emi De graeve

    Welvaart ? Hoe meer welvaart hoe erger de luchtverpesting, hoe meer filles en hoe hoger de werkdruk. Veel jonge mensen weten niet eens meer hoe goed het vroeger was en vertellen nu onzinnige dingen uit onwetendheid.