"Gemiddelde auto in België is geen 7,7 jaar, maar bijna 10 jaar oud"

REUTERS
Dat een Belgische personenwagen gemiddeld maar 7,7 jaar is, zoals de Europese constructeursfederatie ACEA zegt, klopt volgens de Belgische sectorfederatie Febiac niet. "Volgens onze laatste analyse, die dateert van eind 2016, bedraagt de gemiddelde leeftijd momenteel 9 jaar, 10 maanden en 12 dagen", zegt Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans.

De gemiddelde Belgische auto is nauwelijks 7,7 jaar oud, zo bleek vandaag uit een rapport van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA). De link met onze cultuur van bedrijfswagens is snel gelegd.

Kaesemans erkent dat de gemiddelde leeftijd van de vloot personenwagens in België zeker niet bij de oudste is van Europa, "maar 7,7 jaar is wel heel weinig". Febiac ziet een graduele veroudering van de vloot: de gemiddelde leeftijd neemt de laatste jaren met ongeveer 2 maanden per jaar toe, zegt hij. 

Luxemburg 

België staat volgens ACEA binnen Europa op de tweede plaats wat de leeftijd van voertuigen betreft. Enkel in het welstellende Luxemburg is de gemiddelde auto met 6,2 jaar nog jonger. Het Europees gemiddelde is 10,7 jaar en uitschieters als Polen doen het zelfs met auto's van gemiddeld 17,2 jaar oud.

Met de leeftijd -en bijgevolg milieuvriendelijkheid- van onze vrachtwagens gaat het minder goed. De gemiddelde vrachtwagen is 9,8 jaar oud, tegenover een Europees gemiddelde van 11,7. Onder meer Nederland, Denemarken en Frankrijk doen het beter dan ons. Sinds de invoering van de kilometerheffing gaat het wel de goede richting uit met de milieuvriendelijkheid van de vrachtwagens, omdat die heffing zwaarder uitvalt voor vrachtwagens met een lagere euronorm.

In Europese context is België nog steeds een dieselland, al is ook die evolutie intussen omgekeerd. Het aantal hybrides en auto's op LPG of CNG liggen ver onder de Europese cijfers.

Ook dat België relatief veel auto's telt in vergelijking met het aantal inwoners is geen geheim. We hadden er 494 per duizend inwoners in 2015, exact evenveel als het gemiddelde in de Europese Unie. Luxemburg spant de kroon met 661, maar ook in onder meer Italië, Zwitserland en Polen rijden er meer wagens. 




19 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Leo Kaya

    Waarom geeft de overheid 4 miljard euro per jaar om de salariswagens te sponsoren? Omdat een partij als NVA er echt alleen is voor rijke mensen, corrupte maar ook zij die 't ook echt verdienen.

  • Eddy van Thielen

    @Jan Van Rompaey, de waarheid kwetst altijd, dat zien wij inderdaad aan uw reactie. Weet dat de enige echte rode en socialistisch partij van België, radicaal tegen die lage emissie, en andere zone's zijn, en het autootje pest gedrag, en het uitzuigen van de kleine verdiener door de neoliberale overheden sterk veroordelen. (jawel, ook Groen en sp.a zijn, net zoals de N-VA sociaal economisch (neo)liberale partijen)...

  • raf peeters

    De auto's wil men in alle steden bannen om de heel eenvoudige reden dat men iedere stad puur toeristisch wil maken ,eten ,drinken ,terrassen en verder niks , heeft met vervuiling totaal niks te maken,dat is het streefdoel en alleen te bereiken met openbaar vervoer ,daar heeft groen ,rood ,blauw ,geel ,paars om even welk kleur wat mee te maken.

  • Gino Denil

    Als je maar 2 wagens verslijt en geen 4 in 28 jaar heb je toch ook veel grondstoffen en energie voor de productie van een wagens uitgespaard.

  • armand mudah

    natuurlijk zijn hier minder auto’s op LPG je word immers beloond met 25 procent btw op de installatie en elk jaar een extra wegbelasting