"Er zijn in België 30.000 winkels te veel"

De Brusselse Nieuwstraat.
BELGA De Brusselse Nieuwstraat.
Hoewel de voorbije vijf jaar al 10.000 winkels de deuren sloten in ons land, hebben we de ­ergste crisis in de verkoop nog niet ­gehad. Dat voorspelt retailexpert Jorg Snoeck. De volgende drie jaar zal nog één op de vijf zaken sneuvelen, goed voor 16.000 winkels. Op iets ­langere ­termijn stijgt dat aantal zelfs tot 30.000.

Op dit moment telt België nog zo'n 80.000 winkels. Uiteindelijk zullen er daar nog amper 50.000 van overblijven, zo luidt de prognose van Jorg Snoeck.

De eigenaar van het vakblad RetailDetail baseert zich daarvoor op cijfers en tendenzen uit binnen- en buitenland. Vooral in de kleinere steden - ook nu al zwaar getroffen door leegstand - dreigt het aanbod ­verder op te drogen. "Daar zal een ­derde van de zaken verdwijnen", zegt Snoeck.

"De realiteit is dat we door de opkomst van de e-commerce - met grote spelers als Amazon, ­Zalando en Bol.com - met té veel ­fysieke winkels overblijven. Niemand hoort het graag, maar ­ketens moeten dringend hun verlies­latende filialen sluiten en dat geld her­investeren in grote, aan­trekkelijke shops in de topsteden én in een ­uitgebreide webshop."

De kledingsector zal de volgende ­jaren dezelfde weg inslaan als de multimedia en elektro, waar alleen nog de allergrootste spelers over­blijven. "Want wie nu niets doet, komt in een situatie terecht zoals in Nederland, waar megabedrijven als Macintosh - de holding van Primo en Scapino - en V&D dit jaar al over de kop gegaan zijn. Bijenkorf sloot wél op tijd een derde van z'n vestigingen, heroriënteerde zich volledig en verkoopt nu ook in België online z'n producten."

Snoeck ziet echter een groot probleem voor wie dat voorbeeld in ons land wil volgen. "Toen Brantano 50 winkels met een te lage omzet wilde sluiten, stonden regering en vakbonden meteen op hun ­achterste poten. En dus zonk het schip ­verder en zouden op termijn álle ­filialen gesloten zijn, mocht er geen overnemer gevonden zijn. ­Her­structureren is een drama voor het personeel, maar door de andere kant op te kijken, wordt het een horror­scenario."

Wat moeten winkels volgens Snoeck doen om te overleven? U leest het in HLN Plus, onze zone exclusief voor abonnees. Proef nu 5 weken voor 1 euro.