'Duizend banen op de tocht' bij VDL Nedcar vlak over de grens

Robots aan een assemblagelijn bij autofabrikant VDL Nedcar in Born (Nederlands Limburg).
ANP Robots aan een assemblagelijn bij autofabrikant VDL Nedcar in Born (Nederlands Limburg).
Bij VDL Nedcar in Born in Nederlands Limburg staan circa duizend banen op de tocht. Volgens de krant De Limburger wordt dit jaar nog ingegrepen in het personeelsbestand, zo meldt het dagblad op basis van ingewijden.  Bij het bedrijf werken ook heel wat Belgen. Born ligt niet ver van Dilsen-Stokkem.

De ingreep zou het gevolg zijn van minder bestellingen door opdrachtgever BMW. Met name de tijdelijke krachten moeten vrezen voor hun plek. BMW laat naar verluidt tussen de 40.000 tot 60.000 auto's minder bouwen in Born ten opzichte van de 220.000 wagens dit jaar, aldus de krant.

Door recente stakingen bij Nedcar zou het productiedoel voor dit jaar al iets zijn verlaagd, waardoor in 2018 al afscheid wordt genomen van duizend van de 7.000 medewerkers. Hans Wijers van de vakbond FNV kan de genoemde aantallen "noch bevestigen noch ontkennen". Wel weet hij dat er bij de autofabriek achter de schermen gekeken wordt naar nieuwe roosters voor 2019. Een woordvoerder van VDL Nedcar was niet direct bereikbaar voor commentaar.

Xavier Lenaers



18 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Verstrepen

    Altijd dezelfde die het slachtoffer zijn. Nu de regeringen en de zotten van Europa de auto industrie aan het kapotmaken zijn, zoals ze al met zoveel industrietakken gedaan heeft, moeten de werkmensen het weer bekopen. Minder auto's gemaakt in Europa minder werk in Europa en diegene die in China gemaakt worden overspoelen stilaan de markt.

  • Danny Govaerts

    Na de vette jaren komen de magere. Het zal niet het enige bedrijf zijn dat in de volgende jaren hun planne bij stuurd. Maar de regering denkt dat we nog altijd in een hoogconjunctuur zitten.

  • Pieter Paulus

    Ex vakbondsmensen van ford werken en jutten de boel op

  • Dirk N.M. Van Caekenberghe

    We kennen dat liedje wel: alle voordelen vooe de aandeelhouders, de nadelen voor de werknemers…

  • Sobek Wessels

    Dat is al meer dan 20j een probleem geval dat Nedcar , hoeveel keren zijn daar al geen problemen geweest en bijna failliet ? Ik heb daar ooit de lakstraat nog helpen bouwen dat is nu bijna 20j geleden toen werd mitsubishi en volvo daar nog gemaakt !