‘Barbie’ heeft last van Frozen-speelgoed

Barbiepoppen van speelgoedmaker Mattel
ANP Kippa Barbiepoppen van speelgoedmaker Mattel
Speelgoedmaker Mattel heeft in het laatste kwartaal van 2019 een lagere omzet geboekt. Het bedrijf kampte onder andere met de tanende verkopen van zijn Barbiepoppen in de Verenigde Staten. Die hadden last van het razend populaire speelgoed van de filmreeks Frozen, dat door rivaal Hasbro wordt gemaakt.

Wereldwijd bracht Mattel wel meer poppen van zijn bekendste merk aan de man. Dat was echter niet genoeg om een daling van de verkopen van peuterspeelgoed zoals Fisher-Price en Thomas and Friends te compenseren.

Speelgoed van Frozen.
REUTERS Speelgoed van Frozen.

Al met al zette Mattel in het vierde kwartaal een omzet van een kleine 1,5 miljard dollar (1,38 miljard euro) in de boeken. Dat is 3 procent minder dan een jaar eerder. Onder de streep bleef een minieme winst van 200.000 dollar (184.400 euro) over, tegenover 9,6 miljoen dollar (8,85 miljoen euro) een jaar eerder. Mattel maakte onder andere hoge kosten voor een terugroepactie van onveilige babybedjes.




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.