Ga naar de mobiele website
^ Top

"Aandeelhouders houden van extreme maatregelen Delhaize"

belga
Delhaize heeft "extreme maatregelen" aangekondigd "waar aandeelhouders van houden", door de kosten terug te dringen en tegelijkertijd te blijven investeren. Dat zegt Pierre-Alexandre Billiet, professor aan de Solvay Business School en gedelegeerd bestuurder van Gondola, het platform van de distributiesector.

De directie van Delhaize België kondigde vanochtend tijdens een bijzondere ondernemingsraad een "transformatieplan" aan, dat een impact kan hebben op 2.500 banen en waarbij 14 "niet-rendabele" winkels niet meer in eigen beheer zouden blijven.

"Het gaat om radicale maatregelen, maar die nu genomen moeten worden, aangezien de resultaten duidelijk achteruitgaan, met een winstmarge van 3,2 procent. Dat is onvoldoende nu de groep zich teruggetrokken heeft uit verschillende landen om zich toe te spitsen op andere, waaronder België. In die context is een dergelijke marge niet aanvaardbaar. Door zich van verschillende makten terug te trekken, moet Delhaize een maximale marge halen daar waar het nog actief is", aldus Billiet.

Toegevoegde waarde boven prijzenstrijd
Volgens de professor betaalt de groep vandaag de prijs van een strategische keuze die een jaar geleden genomen werd, toen Delhaize besliste om de toegevoegde waarde te laten primeren boven de prijzenstrijd. "Delhaize heeft zich toen gericht op traditionele waarden, met de introductie onder andere van een smeerpasta zonder palmolie, bioperziken,... De groep heeft zich willen onderscheiden en toegevoegde waarde creëren, eerder dan zich te wagen op het terrein van de prijzenslag, waar de andere retailers zich bevonden", waaronder Albert Heijn in Vlaanderen en Colruyt in het hele land, die "de mogelijkheid heeft om zijn prijzen lokaal aan te passen, iets waar Delhaize moeilijk in slaagt."

Kosten onder controle houden
"De vandaag aangekondigde maatregelen zijn het resultaan van een strategische keuze waar Delhaize niet langer achter kan staan", ook al is de supermarktketen op gebied van prijzen, voor vergelijkbare producten, competitief. "De 'gap' voor vergelijkbare producten bedraagt slechts 3 procent, maar het is op het vlak van de perceptie van de prijzen bij de klant dat het bedrijf moet werken, naast het terugdringen van de kosten en het creëren van toegevoegde waarde", aldus nog Billiet, volgens wie alle retailers momenteel geconfronteerd worden met een moeilijke situatie. "Hun organische groei is redelijk zwak, in de orde van 2,5 tot 2,7 procent, inflatie inbegrepen. Zij die aan een herstructureringsplan kunnen ontsnappen zijn zij die hun kosten en hun inkomsten onder controle hebben", concludeerde hij.

Op de beurs van Brussel ging het aandeel Delhaize vanmiddag 1 procent in de plus.

Delhaize betaalt vandaag de prijs van een strategische keuze die een jaar geleden genomen werd, toen de groep besliste om de toegevoegde waarde te laten primeren boven de prijzenstrijd.

Professor Pierre-Alexandre Billiet.



Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


Meld een bug