Exclusief voor abonnees

Zo haal je meer uit je woon-werkvergoeding: 144 euro per maand extra op loonbrief

Beeld ter illustratie.
Joris Vergauwen Beeld ter illustratie.
Niet iedereen heeft een bedrijfswagen, al leeft die indruk soms wel. Maar ook al moet u met uw eigen wagen of het openbaar vervoer naar het werk, toch kan ook u voordeel doen met dat dagelijkse woon-werkverkeer. Daarvoor zorgen de vele woon-werkvergoedingen die overheden en bedrijven doorheen de jaren hebben uitgedacht. Waarbij de vraag zich spontaan opdringt: welke vergoeding levert het meeste financiële voordeel op? Onze expert berekent het.

De allereerste vraag blijft echter: op welke vergoeding(en) heeft u überhaupt recht? Het slechte nieuws is dat u in de regel zelf voor de kosten van uw woon-werkverkeer opdraait. 

Extra loon

Het goede nieuws is dat er ook uitzonderingen op die regel bestaan, zoals de vergoedingen voor wie elke dag het openbaar vervoer neemt naar het werk (trein, tram, bus, metro). Uw werkgever is dan wel degelijk verplicht om een bijdrage te leveren in de kosten die u daarvoor maakt.

En het goede nieuws is ook dat uw werkgever u lang niet altijd laat opdraaien voor de kosten van uw woon-werkverkeer. Voorziet hij toch een vergoeding, ook al is hij daartoe wettelijk niet verplicht, dan beschouwt de fiscus die echter als een verkapte vorm van extra loon. Die onkostenvergoeding is bijgevolg niet belastingvrij. Ze moet op uw loonfiche vermeld staan en u moet ze ook invullen op uw belastingaangifte.

Al is ook dat principe niet in steen gebeiteld. De fietsvergoeding is bijvoorbeeld volledig vrijgesteld van belastingen en sociale bijdragen. Het vervoermiddel waarmee u zich van en naar het werk verplaatst, bepaalt dan ook in belangrijke mate waarop u recht heeft. Maar ook de sector waarin u werkt en met name de akkoorden (cao’s) die daarin zijn afgesloten, kunnen een grote impact hebben op uw woon-werkvergoeding.

Om al die redenen ligt het niet voor de hand om algemene uitspraken te doen en concrete vergelijkingen te maken tussen de verschillende vergoedingen. Toch wagen we hier graag een bescheiden poging.

Fiets u rijk

Stel: u woont op zo’n vijftien kilometer van uw werk. Als u weet dat de gemiddelde fietssnelheid bij normale weers- en wegomstandigheden 18 km/u bedraagt, dan is dat een vrij haalbare afstand om met de fiets af te leggen. Met een elektrische fiets kan u die snelheid zelfs nog optrekken tot 25 km/u.

De fietsvergoeding, aanvankelijk een gunst van de werkgever, is sinds haar introductie in steeds meer sectoren uitgegroeid tot een recht. Laten we er daarom van uitgaan dat ook u recht heeft op zo’n fietsvergoeding. En laten we er gemakshalve ook maar van uitgaan dat u het fiscaal vrijgestelde maximumbedrag van 0,24 euro (in 2019) per getrapte kilometer ontvangt. Dat bedrag geldt overigens voor elk model van fiets, ook de elektrische. Gaan we daarbij uit van 20 werkdagen per maand of 240 op jaarbasis – en laten we vakantiedagen hier voor het gemak even buiten beschouwing – dan levert u dat een totale jaarlijkse vergoeding op van 1.728 euro of 144 euro per maand (0,24 x 15 x 2 x 240).

Auto blijft belast

Stel dat u datzelfde traject liever met uw eigen wagen aflegt: wat dan? De kans is reëel dat de cao van uw sector de tussenkomst van uw werkgever zal bepalen. Mogelijk verplicht die cao uw werkgever om de werkelijk gemaakte kosten terug te betalen. Of misschien doet uw werkgever dat wel vrijwillig. In beide gevallen zal dat meestal op een forfaitaire basis per kilometer gebeuren.

Laten we in dit voorbeeld gemakshalve de forfaitaire kilometervergoeding hanteren die een werkgever kan toekennen voor beroepsverplaatsingen of dienstreizen met de eigen wagen. Sinds juli vorig jaar is die vastgelegd op 0,3653 euro per kilometer. Dat levert u een totale jaarlijkse vergoeding op van 2.630 euro of 219 euro per maand (0,3653 x 15 x 2 x 240).

Die vergoeding valt merkelijk hoger uit dan uw fietsvergoeding. Maar in tegenstelling tot die laatste moet u op een flink deel van dat bedrag wel belastingen betalen. De maximale fiscale vrijstelling bedraagt immers maar 410 euro op jaarbasis, wat neerkomt op een maandelijkse korting op de bedrijfsvoorheffing van maximaal 34 euro. Op de resterende 2.220 euro wordt u gewoon belast.

Om de tussenkomst van de werkgever in het privévervoer te bepalen, verwijzen sommige cao’s dan weer naar de tussenkomst in het openbaar vervoer. Zo kan het gebeuren dat uw werkgever u bijvoorbeeld 80% van de prijs van een treinabonnement terugbetaalt, ook al komt u met de eigen wagen naar het werk.

Last ánd least: openbaar vervoer

Stel ten slotte dat u voor een abonnement van De Lijn of de NMBS kiest. In dat geval komt uw werkgever doorgaans tussen voor een bepaald percentage van dat bedrag: 71,80% bij De Lijn en gemiddeld 75% bij de NMBS.

Maakt u gebruik van de trein, dan dient de afstand uitgedrukt in kilometers als basis om de tussenkomst te berekenen. Van uw jaarabonnement voor de trein (tweede klas) van 717 euro betaalt uw werkgever u 488 euro terug. Dat betekent dat u nog 229 euro zelf moet ophoesten (19 euro per maand).

Lijn-abonnementen hebben een vaste prijs, onafhankelijk van de afstand. Zo kost een Omnipas (25-64 jaar) 319 euro per jaar. Daarvan betaalt uw werkgever u 229 euro terug. Er blijft dus nog 90 euro voor eigen rekening (7,50 euro per maand).

Zoals steeds, heeft elke formule haar voor- en nadelen. En er zijn allicht ook gunstige combinaties mogelijk, die we hier nu niet besproken hebben. Maar de fiscaal gunstige regeling van de fietsvergoeding doet die formule er toch duidelijk uitspringen. In die mate zelfs dat wie regelmatig met de fiets naar het werk gaat, op twee tot drie jaar tijd een elektrische fiets kan terugverdienen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het aantal fietsvergoedingen in drie jaar tijd met maar liefst een kwart is gestegen.

Of het nu gaat om de dagelijkse uitgaven of een goede planning, er zijn zoveel manieren om meer geld over te houden aan het eind van de maand. Alle adviezen vind je hier.

Vastgoed kopen om te verhuren: is dat je investering waard? Michaël Van Droogenbroeck maakt de rekening

Als ongehuwd koppel een huis kopen: houd rekening met erfbelasting en hoe zit het met ongelijke inbreng?

Onze financieel expert laat zien hoe je belegt vanuit je luie zetel: trackers volgen alle aandelen op




27 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • raf peeters

    @Tessa Vandermout ,schamen jullie zich niet zo de boel op te blazen terwijl dit helemaal anno 2020 niet meer geval is?.Het is geen geheim nog voor de grote vakantie begint of voor einde van lesuur het verbeterwerk waar je zoveel werk mee hebt al achter de rug is.Na 20 jaar lesgeven heb je zoveel routine dat je zeer zeker en geen enkele leerkracht neemt zijn werk mee naar huis.Stop maar eens met larie te verkopen,men doet zo precies dat alle andere op de wereld idioten zijn.

  • Tessa Vandermout

    @Peter Bammens: Al eens bij stilgestaan dat het niet gedaan is voor een leerkracht zodra de lesuren gedaan zijn. Mijn vrouw is na meer dan 20j nog steeds tot 's avonds laat en tijdens weekends en verlofperiodes bezig met verbeterwerk, lesvoorbereidingen en allerhande administratieve rommel die er bij komt (ieder jaar steeds meer). En dan heb ik het nog over het opvoeden van de kinderen want dat zit blijkbaar ook tegenwoordig in hun takenpakket omdat de ouders liever "cool" zijn !

  • Jurgen Aerts

    Andre Haeck , dan ligt het aan je baas , ik heb het wel .

  • Katrien VMarke

    @ Peter Bammens: Je hebt duidelijk wél hard feelings want als je iets beter geïnformeerd was zou je op de hoogte zijn dat een onderwijsfunctie veel meer inhoudt dan de karikatuur die u ervan ophangt (NB: ik ben zelf helemaal geen leerkracht b-t-w maar IT'er)

  • Jules De Cuyper

    Waarom zich verplaatsen aanmoedigen ? Vergoeding woon-werkverkeer, half gratis met de trein rijden, … Waarom moet de belastingbetaler opdraaien voor iemand uit Oostende in Brussel meer kan verdienen dan in eigen streek ? Reken alle kosten door aan de ge-/verbruiker. Dan gaan mensen werk zoeken in eigen streek, bij hun werk wonen, thuis werken, .. en gaan bedrijven zich vestigen waar de werknemers te vinden zijn.