Zitplaats in trein blijft drie kwart van reistijd leeg

75 procent van het traject zijn de zitjes ongevuld.
Shutterstock 75 procent van het traject zijn de zitjes ongevuld.
“Elke zitplaats die 100 kilometer over het spoor rijdt, is maar 25 kilometer bezet.” Dat opmerkelijke cijfer lost spoorbaas Sophie Dutordoir in De Tijd. De topvrouw van de NMBS hekelt het gebrek aan visie op mobiliteit bij de overheid. “We werken ons hier kapot, maar het is aanmodderen in de marge”, zegt ze in De Tijd.

Sophie Dutordoir heeft nu 2,5 jaar de leiding over spooruitbater NMBS en staat voor zware onderhandelingen met de machtigste vakbonden van ons land om een nieuw sociaal akkoord af te sluiten. Dat wordt om de drie jaar vernieuwd. De bonden willen alvast niet weten van de overstap van een werkweek van 36 naar 38 uren. 

Dutordoir weet waar de pijnpunten liggen en haalt stevig uit naar de federale regering: “Er is geen visie op mobiliteit en spoor, geen investeringsplan én geen geld. Er gebeurt niets, terwijl de liberalisering van het spoor om de hoek loert”. Ze verwijst daarmee naar het nieuwe beheerscontract met de staat waar de NMBS als sinds 2012 op wacht. De CEO van die NMBS pleit voor een moderner personeelsbeleid, maar daarvoor moet de overheid structureel ingrijpen, zoals ze dat bij Proximus en Bpost heeft gedaan. Ze vraagt ook een pak meer geld van de overheid: maar liefst 1,3 miljard euro extra tegen 2030.

CEO van de NMBS, Sophie Dutordoir.
Didier Verbaere CEO van de NMBS, Sophie Dutordoir.

Stiptheid, vertragingen en treinbezetting jagen de reiziger al te vaak de gordijnen in. Maar Dutordoir zegt dat in realiteit “overvolle treinen een zeldzaamheid zijn, minder dan 1 procent”. Volgens de spoorbaas zijn Belgische reizigers gevoeliger aan de bezettingsgraad dan de Britten of de Nederlanders. Uit cijfers blijkt ook dat een zitplaats in de trein gemiddeld 75 procent van de reistijd leeg blijft. En dat heeft niets te maken met een slechte planning, aldus Dutordoir in De Tijd, maar met “het enorme verschil in het treingebruik tussen de piek- en de daluren en van de flux naar Brussel”. In het buitenland zit er buiten de spits veel meer volk op de treinen dan bij ons. Hier rijden de treinen naar Brussel vervolgens leeg door naar steden als Eupen en Oostende. Flexibelere tariefformules zouden de reiziger volgens Dutordoir kunnen aansporen om vaker overdag de trein te nemen.




61 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Johan Smets

    Sascha, die 10 euro met eiden wagen is dan puur brandstofverbruik. Als je de afschrijving van de wagen en de kosten in rekening brengt zal je heel wat meer uitgeven!

  • Adriaan De Backer

    Reizigers zitten zelfs in de spits altijd in overvolle treinen en moeten een duur abonnement aanschaffen om dan hun traject recht te staan als in een koeien of paardentrailer tussen de vele vouwfietsen. Misschien moet men dichter bij het werk wonen extra promoten en financieel voordeliger maken zodat ze tijdens de spits minder tussen grootsteden wordt gependeld..wonen in Antwerpen en gaan werken in Brussel en visa versa...kan ook anders...door wonen en werken in eenzelfde stad...

  • raf peeters

    In mijn vorig leven ook de trein genomen 2de klas(internationaal) ,maar als die vol zit ben ik steeds 1 ste klas gaan zitten en blijkbaar weet hier niemand dat dit toegelaten is omdat je nog steeds een zitplaats moet kunnen krijgen en ze hebben me nooit terug-gestuurd,zag mij niet zo direct drie uur rechtstaan.

  • Hilde Peeters

    Met de uren van mijn werk om 6u beginnen geen bus /trein als ik een uur vroeger op mijn werk ben wegens regeling 1u moet wachten om te vertrekken en nog moet overstappen geef dan mijn auto maar onderweg nog boodschappen enz.

  • Jos Vanhout

    Neen mijnheer Van de Weyer, eerste klas is wel degelijk zijn geld waard. De zetels zijn comfortabeler, de wagon is properder en je zit vooral heel rustig.