Winterprik bezorgt solden enorme boost

Photo News
Tijdens de koopjesperiode in januari, of de zogenaamde wintersolden, is er dit jaar 5 procent meer verkocht dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Het zachte weer bleek nefast voor de verkoop, maar de dagen met winterprik zorgden ervoor dat veel winterkledij, en dan met name winterjassen, de deur uitging. Dat besluit Comeos, de federatie voor handel en diensten, enkele dagen voor de koopjesperiode afsluit.

Opvallend is volgens Comeos dat de leden van de federatie een heel goede onlineverkoop gerealiseerd hebben. "Zeker als het weer omslaat gaan mensen massaal online kiezen en kopen", zegt Comeos-woordvoerder Peter Vandenberghe. Voor komend weekend, het laatste van de koopjesperiode, zit het weer niet echt mee, maar Comeos benadrukt dat er nog veel in de winkels ligt dat tegen weggeefprijzen de deur uitmag.

Keyware, specialist in elektronische betalingen, laat vandaag weten dat de voorbije (korte) winterprik de koopjes inderdaad een "enorme boost" gegeven heeft. Winkeliers verkochten gemiddeld 6 procent meer dan vorig jaar, aldus Keyware. Het gaat daarbij om cijfers op basis van de elektronische betalingen via de toestellen van Keyware.

Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel van Unizo, spreekt dan weer van een matige koopjesperiode. "De aanhoudende zachte winterperiode zorgde ervoor dat de soldenverkoop bij de zelfstandige modewinkeliers gemiddeld 4 procent lager lag dan de verkoop tijdens de wintersolden in 2014-2015." Maar ook Mode Unie zag een duidelijke stijging van de verkoop door de winterprik van vorige week, "hetgeen erop wijst dat de consument wel degelijk wacht met het aankopen van winteritems tot hij deze nodig heeft om het koude weer te trotseren".

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) meldt donderdag een omzetstijging met 3,5 procent voor de winterkoopjesperiode. Toch blijven tal van modehandelaars door het ronduit slechte najaar volgens het NSZ nog met meer onverkochte kledij en schoenen uit hun collectie zitten. "De solden verliepen dus erg goed, maar het najaar was dermate slecht dat de sector toch met de handen in het haar zit", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Online

Ook online scoorden de solden goed, toch alvast bij Coolblue. Jeroen Van Camp, woordvoerder van Coolblue België blikt heel tevreden terug op de (bijna) voorbije winterkoopjes. De online retailer zag een omzetstijging in de soldenproducten van 45% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Meer dan verwacht want vooraf stelde Coolblue zich nog een groei van 36% tot doel. Op de speciale soldenpagina stonden meer dan 700 producten in prijs verlaagd. Vooral harde schijven, printers, gps-toestellen en smartphones deden het goed. Veel Belgen begonnen ook vol goede moed aan hun goede voornemens: fitnesstoestellen sluiten de top 5 van populairste soldendeals af.