We zijn niet tevreden over onze bank, maar laten wel ons geld staan

Illustratiebeeld.
Shutterstock Illustratiebeeld.
De vier grote klassieke banken scoren in een ­bevraging van Test-Aankoop het slechtst qua dienstverlening. Toch spelen ze maar weinig klanten kwijt omdat van bank veranderen te ingewikkeld is. De consumentenorganisatie roept daarom op om klanten hun rekeningnummer te laten behouden bij een overstap.

Test-Aankoop bevroeg iets meer dan 8.000 mensen over hun tevredenheid over hun bank. In algemene termen geeft de Belg zijn bank iets meer dan 7 op 10, een score die in lijn ligt met eerdere enquêtes. Maar de consumentenorganisatie wijst nadrukkelijk op de slechtere scores van de vier grote klassieke banken in ons land. 

Zo scoren BNP Paribas Fortis, ING, Belfius en in iets minder mate KBC opmerkelijker slechter dan andere spelers.
Ondanks die ontevredenheid stappen weinig mensen over naar een andere bank. Volgens cijfers van Febelfin veranderden vorig jaar maar zo'n 70.000 Belgen van bank.

Test-Aankoop roept daarom de volgende regering op om werk te maken van een eenvoudigere procedure om van bank te veranderen, "waarbij je je rekeningnummer kan behouden, zoals je ook je gsm-nummer behoudt wanneer je van telefoonoperator verandert", zegt woordvoerder ­Simon November.

"De vergelijking met een gsm-nummer gaat niet helemaal op, omdat voor een rekeningnummer veel meer zaken spelen", reageert minister van Consumentenzaken Wouter Beke (CD&V), terwijl hij consumenten wel aanmoedigt om de vergelijking te maken en desnoods van bank te veranderen.




40 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Don Tessers

    Veel mensen durven en kunnen het niet om te veranderen, blijven in spiraal zitten vanwege alle verplichtingen en leningen. Daarnaast follow the money en stop de bankiers.

  • Dominique Hermys

    Zo heeft de verzekeraar AXA mij willen oplichten vorige week. Had een omnium die ze nu niet meer geven. Vroeg mij af waarom ze in de polis vertelden dat je korting krijgt als je geen brokkenmaker bent. Kreeg ineens een andere verzekering aangeboden die minder was om te betalen maar ook minder dekte. Dat was mijn vraag niet. Dan hou ik wat ik heb tot ze vervalt. T zijn allemaal liegers en bedriegers. Ze hebben maar 1 nadeel, dat ik nog alles lees en me vragen stel.

  • stefan leysen

    Te veel mensen zijn gebonden aan hun bank door leningen en daardoor zitten ze in een grijptang waar ze voor jaren niet uit kunnen. Tegen de tijd dat ze vrij zijn door het aflossen van hun leningen ( als dat al lukt ) dan zorgen ze er wel voor dat je een nieuwe lening aan je haak hebt door je als belangrijke klant met een klein kadeautje terug over de streep te trekken zoals,,, Mijnheer je bent 30 jaar klant bij ons en daarom krijgt U voor 6 maanden een gratis visa kaart,,, nadien de volle pot.

  • Jan Van Rompaey

    Na de sluiting van het enige kantoor in mijn dorp heb ik KBC de rug toegekeerd, ik stapte over naar Argenta. Argenta regelt de overstap volledig gratis: domiciliëringen, spaarrekeningen aandelenpakketten enz.

  • Koen Geboors

    Al 30 jaar tevreden bij Argenta. In al die tijd, 0 euro betaald aan beheers- en transactiekosten.