We shoppen vaker online, maar durven pakjes niet bij de buren laten leveren

We shoppen vaker online, maar lopen in vergelijking met andere Europese landen nog steeds achter op veel vlakken.
iStock We shoppen vaker online, maar lopen in vergelijking met andere Europese landen nog steeds achter op veel vlakken.
Online shoppen wordt steeds populairder in België. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van sectorvereniging BeCommerce. Ondanks de groei loopt ons land op veel vlakken wel nog steeds achter op de rest van Europa. Zo durven we veel minder snel onze smartphone te gebruiken voor online aankopen. We zijn ook minder geneigd om pakjes bij de buren te laten leveren.

Vorig jaar spendeerde de Belg 10,62 miljard euro online, dat is een stijging met 29 procent tegenover 2015. "Als de huidige trend zich doorzet, kunnen we de grens van 11 miljard euro in 2019 overschrijden", zegt Kathlyne Dotrement van GfK Belgium, dat het onderzoek uitvoerde.

Hoewel internationale giganten als Amazon, Alibaba en Google de markt razendsnel hebben veroverd, zijn er ook mogelijkheden voor kleinere plaatselijke bedrijven.

"We zien dat lokale merken aan populariteit aan het winnen zijn", zegt Dotrement. "Dat valt te verklaren door de afkeer van de consument voor 'mainstream' producten en het idee dat kleine lokale bedrijven hun klanten beter kennen, waardoor ze beter en sneller op hun wensen kunnen inspelen. Digitalisering biedt voor die kleine spelers dus nog veel mogelijkheden."

Meer keuze

Vergeleken met onze noorderburen zijn Belgen terughoudender over e-commerce, stelt Job Terhaar van postbedrijf PostNL. "Belgische consumenten lijken meer onzekerheid te hebben bij hun online aankopen. We zien ook dat ze minder geneigd zijn om hun pakjes te laten leveren bij de buren wanneer ze niet thuis zijn, waardoor ze vaker naar een afhaalpunt of postkantoor moeten.”

Volgens Terhaar is er een mogelijkheid bij e-commercebedrijven in België om te groeien, als ze de consument meer zekerheid kunnen bieden. "Door bijvoorbeeld meer keuze te geven in dag en uur van levering en door het terugstuurproces zo eenvoudig mogelijk te maken.”

Belgen zijn minder geneigd om pakjes te laten leveren bij de buren wanneer ze niet thuis zijn

Job Terhaar

Smartphone

De smartphone is in opmars als middel om aan online shopping te doen, maar daarin hinkt België nog achterop. "In 2018 kwam de smartphone op gelijke tred met de laptop als we kijken op wereldniveau", zegt Dotrement. "Maar in Europa wordt de laptop nog steeds het meest gebruikt en in België is de kloof tussen laptop- en smartphonegebruik nog groter.”

Een van de redenen daarvoor kan het feit zijn dat we bij een online aankoop in België nog vaker dan elders naar een nieuw scherm worden verwezen voor betaling, iets wat in de rest van de wereld minder gebeurt. Voor grotere aankopen grijpen we nog steeds naar de laptop, om kleinere bedragen uit te geven durven we al vaker de smartphone te gebruiken.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Stefanie van Dijk

    Mijn buren nemen met alle liefde pakjes voor mij aan maar ik zie dat zelf meer als hen ermee belasten en probeer dit dus zo veel mogelijk te voorkomen. Dat heeft echter niks te maken met 'niet durven'

  • Gerda Rousseau

    Aangezien wij gepensioneerd zijn, zijn wij voor de buren de pakjesontvangers bij uitstek. Geen probleem mee. Wij wonen nog in een buurt, waar de buren nog vrienden zijn, of onze vrienden de buren, je mag kiezen. Blijkbaar wordt dat zeldzaam...

  • Ed Leviud

    Koeriers worden per afgeleverd pakje betaald dus die gooien al jouw troep bij de buren naar binnen als die open doen. Daarom laat ik alles op mijn werk leveren.

  • Andy De Schieter

    Ik ken mijn buren niet en wil ze niet kennen, ik woon in een stad.

  • Helene Van der Heyden

    Ge stuurd de buren ook niet om uw boodschappen.Andere mensen moeten geen last hebben van mijn bestellingen