Waarom we besmet voedsel zelden terug naar de winkel brengen

"Voor een pot augurken van een euro vinden we het de moeite niet"

Getty
Trippelde u terug naar de supermarkt met die besmette zak diepvriesgroenten? De kans is klein, want hoewel het aantal terugroepacties van voedsel toeneemt, zien Belgische supermarkten amper klanten terugkeren met een teruggeroepen product. 

Of het nu gaat om een product dat over datum is, met listeria besmette diepvriesgroenten of een verpakking waarop niet vermeld staat dat die noten bevat: van januari tot nu werden al 75 voedingsmiddelen teruggeroepen om veiligheidsredenen, wat neerkomt op gemiddeld 2,5 per week. 

Je hebt 24% van dit artikel gelezen




4 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Peter Buyck

    Inderdaad... véél van de terugroepingen zijn ofwel al geconsumeerd zonder problemen. Verder 'bevat mogelijks...' en 'is mogelijks gevaarlijk voor...' zijn risico's die men nog durft nemen. Riskant voor babies? Ik ben geen baby dus ik kan het consumeren. Bevat mogelijk noten terwijl het niet bij de ingrediënten staat, ik heb geen notenallergie dus hoef ik dit ook niet terug te brengen. Die lasagne bevat mogelijks paardenvlees... so what?

  • Mathieu Vandelook

    Ligt volgens mij eerder aan de (slechte) communicatie van de winkels zelf. Trouwens zoals hieronder reeds gezegd is, je moet wellicht nog je kassa ticket kunnen voorleggen ook, wie houd dat in godsnaam bij?

  • Catherine Evers

    Hier wordt eten gekocht, klaargemaakt en opgegeten en niet jaren opgeslagen in de diepvries. Als er terugroepacties zijn dan is het hier allemaal al lang op... Daarnaast hou ik mijn ticketjes ook niet meer bij, dus dat is al een tweede probleem. Derde: ik koop bij heel veel verschillende winkels en weet dus vaak niet wat ik waar aankocht... Maat voor niets hoor, die terugroepacties... Maar zo dekken ze zichzelf wel in, natuurlijk...

  • jozef Segers

    Ik kocht een kilo zwaardvis in de Macro te Wijnegem voor zo,n twintig euro. Na drie weken kreeg ik een brief dat het besmette vis was, er niet van mocht gegeten worden, ik alles moest terugbrengen en ze mij zouden terugbetalen bij teruggave van de vis en het kasticket. Die vis was al verorberd en wie houd er drie weken een kasticket bij ?