Waarom Lidl zo goedkoop kan blijven

rv
Lidl lokt met spotprijzen koopjesjagers in heel Europa naar zijn winkels en nu wil de Duitse keten ook de Verenigde Staten veroveren. Daar wil het meteen gigant Walmart het vuur aan de schenen leggen. Maar waarom is Lidl zoveel goedkoper dan de concurrentie?

Lidl gaat in de Verenigde Staten de concurrentie aan met Walmart. Na tien winkels aan de oostkust wil de Duitse keten er nog tachtig openen in de rest van het land. Met prijzenoorlogen hoopt Lidl de volledige markt open te breken, net zoals ze al deden in het Verenigd Koninkrijk. En daar lijken ze ook in te slagen.

Volgens een onderzoek van Jefferies is Lidl ongeveer 9 procent goedkoper dan Walmart en Lidl zelf beweert liefst 50 procent goedkoper te zijn dan de concurrentie. Maar hoe komt het dan Lidl zo goedkoop blijft?

Een van de eerste Lidl-winkels in de VS, in Virginia Beach.
afp Een van de eerste Lidl-winkels in de VS, in Virginia Beach.

Private labels

Ongeveer 90 procent van de Lidl-producten zijn private labels, dat zijn producten die speciaal voor Lidl geproduceerd zijn. Deze 'Lidl-merken' hebben geen tussenpersoon en zorgen dus ook niet voor extra kosten. Bovendien heeft Lidl hierdoor veel meer controle over de productiekosten en dus ook over de prijzen.

Weinig producten

Lidl biedt slechts een beperkt aantal producten aan, terwijl ketens als Walmart juist garant staan voor variatie. Retailanalist Scott Mushkin geeft mosterd als voorbeeld. Lidl heeft slechts twee soorten mosterd: een van zijn eigen merk en een nationaal merk. Die limiet geeft Lidl meer macht bij de inkoop. Ze kunnen meer afnemen bij de leverancier, wat hen een betere positie geeft bij prijsonderhandelingen.

Een dergelijke strategie zijn ze in de VS niet gewoon. Terwijl Lidl ongeveer 2.000 verschillende producten aanbiedt, liggen er bij Amerikaanse rekken 20.000 tot wel 60.000 producten in de rekken.

In een Walmart-supermarkt worden veel meer producten aangeboden.
rv In een Walmart-supermarkt worden veel meer producten aangeboden.

'Fast-moving items'

Het Lidl-assortiment bestaat vooral uit producten die snel verkocht worden. Omdat er zo veel minder geld vast zit in het schap, kan er veel omzet gedraaid worden. Dat zegt Mike Puglia van analistenbureau Kantar Retail aan Business Insider.

Kleine winkels

Lidl-winkels zijn vrij klein, zeker in vergelijking met de Amerikaanse supermarkten. Een Lidl in de VS is gemiddeld 1.900 vierkante meter groot, dat is slechts een kwart van de traditionele supermarkten. Minder plaats betekent uiteraard ook minder kosten.

Een Lidl-winkel is ongeveer vier keer kleiner dan een doorsnee supermarkt in de VS.
afp Een Lidl-winkel is ongeveer vier keer kleiner dan een doorsnee supermarkt in de VS.

Weinig personeel

In Europa zijn we het al lang gewoon om zelf onze eigen groenten en fruit te wegen en in te pakken. Amerikaanse ketens nemen veel meer personeel aan, wat uiteraard meer kosten met zich meebrengt. Lidl zet personeel bovendien overal in op de vloer, waardoor planning flexibeler en efficiënter kan verlopen, zegt Mike Puglia.

In Amerika zijn ze het niet gewoon zelf hun groenten en fruit te wegen en in te pakken.
afp In Amerika zijn ze het niet gewoon zelf hun groenten en fruit te wegen en in te pakken.

Originele verpakking

Lidl presenteert producten doorgaans in de verpakking waarin ze verscheept werden. Dat kost minder geld en het vakken vullen gaat ook een pak sneller en efficiënter.

Lidl-producten worden aangeboden in de verpakking waarin ze verscheept werden.
rv Lidl-producten worden aangeboden in de verpakking waarin ze verscheept werden.

Weinig reclame

Lidl besteedt niet zoveel geld aan reclame, aangezien de winkel weinig a-merken aanbiedt. De keten richt zich vooral op kleine, lokale marketing.  "Ze zijn vooral lokaal heel actief geweest met reclames op lokale radiozenders en targetten op social media een specifieke groep", zegt Doug Koontz, onderzoeker bij Planet Retail RNG, aan Business Insider.

Besparingen

Verspilling is uit den boze bij Lidl. Het bedrijf probeert op alle mogelijke vlakken te besparen. Zo probeert Lidl bijvoorbeeld het maximale uit natuurlijk licht te halen, want kunstlicht kost geld. "Het draait niet alleen om wat er aan het eind van de dag in de vuilnisbak belandt, maar ook om inefficiëntie waar de klant uiteindelijk voor betaalt", zegt een woordvoerder van Lidl aan Washington Post.

afp