Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet: in welke lage-emissiezone mag je nog binnen met je auto en waar niet?

Een bord geeft aan dat voertuigen een lage-emissiezone binnenrijden.
BELGA Een bord geeft aan dat voertuigen een lage-emissiezone binnenrijden.
Nu ook Gent de details over zijn lage-emissiezone heeft bekendgemaakt, wordt het stilaan een hele klus te weten te komen welke auto waar nog in mag, eventueel tegen een meerprijs. Wij zetten alle opties voor jouw auto op een rijtje.

Gent is na Antwerpen en Brussel de derde grootste stad die met een eigen lage-emissiezone komt. Ten vroegste vanaf 2021 zou er ook in Mechelen en Willebroek een LEZ komen, maar details zijn daarover niet bekend. Ook Hasselt zou aan een soortgelijk systeem denken. 

De lage-emissiezones werken overal via de zogenaamde ‘Euronorm’, die je op het inschrijvingsbewijs van je auto terugvindt. Hoe hoger het getal (gaande van 0 tot 6), hoe beter. Vooral oudere diesels, met een lage Euronorm, zijn door de milieumaatregel getroffen omdat die nog veel fijn stof uitstoten. Benzinewagens en auto's op aardgas of LPG, zijn in de stad minder vervuilend en worden daarom minder streng aangepakt. 

Geen enkele van de drie steden verbiedt een auto op zijn grondgebied. Alle drie kennen ze een systeem van dagpassen voor de meest vervuilende auto’s, die overal 35 euro kosten en waarvan je er maximaal acht per jaar mag kopen. Het gaat op dit moment vooral over oude dieselauto's van zonder Euronorm of norm 1 of 2, en over hele oude benzineauto's zonder Euronorm (zie schema onderaan).

De controles gebeuren overal die slimme camera’s die automatisch nummerplaten herkennen. Wie toch het gebied binnenrijdt zonder toestemming of dagpas, mag zich aan een boete verwachten, al dan niet voorafgegaan door een waarschuwing bij een eerste keer. Buitenlanders of auto's met een buitenlandse nummerplaat moeten hun nummerplaat op voorhand registreren, al verloopt de inning van de boetes voor die categorie niet gemakkelijk.

De Euronorm vind je op het inschrijvingsbewijs van je auto bij ‘milieuklasse’.
rv De Euronorm vind je op het inschrijvingsbewijs van je auto bij ‘milieuklasse’.

Antwerpen

De Antwerpse lage-emissiezone is er al sinds februari 2017 en geldt ruwweg voor het volledige gebied binnen de ring, over het zuidelijke deel van het Eilandje en een deel van Linkeroever. De voorwaarden verstrengen vanaf januari volgend jaar, drie jaar na de eerste invoering.

Vervuilende voertuigen mogen in principe de stad niet meer in, behalve met een dagpas van 35 euro. Dat mag slechts acht keer per jaar. Voor sommige voertuigen (bv. oldtimers van meer dan 40 jaar oud of dieselauto's van Euronorm 3 zonder roetfilter) kan je ook een langere toelating kopen.

Alle andere info over de Antwerpse lage-emissiezone vind je op de website.

Laenen

Gent

De Gentse LEZ gaat in op 1 januari 2020 en geldt in de volledige zone binnen de R40, behalve op de as Blaisantvest - Nieuwewandeling (omdat de ziekenhuizen bereikbaar moeten zijn) en op de afrit B401 tot in de Parking Zuid (omdat iedereen naar Gent moet kunnen komen). De exacte kaart en meer details vind je hier.

Net zoals in Antwerpen heeft ook Gent een systeem van dagpassen voor de meest vervuilende auto’s, en een langere toegang voor de tussencategorie. 

Brussel

In Brussel valt het hele grondgebied van het Gewest onder de LEZ, dus alle 19 gemeenten. De Ring (R0) valt er niet onder, net als enkele toegangswegen tot transitparkings. De exacte kaart vind je hier. Ook hier geldt een systeem van dagpassen en andere toelatingen mits betaling.

BELGA

Premies

Zowel Brussel als Gent kennen verschillende vormen van premies om mensen aan te zetten hun auto te laten staan, een minder vervuilend exemplaar te kopen of zelfs te laten slopen. Wie bijvoorbeeld in de Gentse LEZ woont en zijn auto die niet meer de stad in mag, laat slopen, krijgt daar een premie voor. Dat kan nu al, en de maatregel wordt ook verlengd tot volgend jaar. Alle Gentenaars kunnen trouwens een tegemoetkoming in het openbaar vervoer of een subsidie voor een elektrische fiets krijgen als ze hun nummerplaat laten schrappen. Ook zijn er kortingen op de toegangspassen voor mensen met een laag inkomen.

Ook Brussel kent zo’n premie: de Brussel’AIR-premie. In Antwerpen is er nog geen premieysteem, maar wordt er wel aan gewerkt. Het nieuwe bestuursakkoord van de stad voorziet een “stimulans” voor wie zijn auto van de hand doet via een korting op een multimobiliteitsabonnement.

Wirwar

Of de wirwar aan regels en eigen zones het trouwens voor iedereen gemakkelijk maakt? Het valt te betwijfelen. Her en der valt te horen dat ook politici stilaan beseffen dat elke stad zijn eigen lage-emissiezone, onhoudbaar wordt in de toekomst. Nu al duiken er absurde verhalen op, zoals dat van Luc, een Belg die in Frankrijk woont en af en toe nog naar België komt met zijn auto. Hij liet zijn calvarietocht onlangs in onze krant optekenen.

Typ in het zoekvenster de euronorm van uw voertuig, en kijk in welke steden u nog binnen mag, en of de voorwaarden eventueel verstrengen in de toekomst:




123 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • daniel coolen

    Allee, naar Gent gaan we ook al nie meer.

  • andre van de wege

    het is niet voor het millieu dat je moet betalen maar een nieuwe belasting, ik doe mijn inkopen niet meer in die steden.

  • BERT VAN ELST

    benzine is vervuilender dan diesel maar zo slim zijn ze nog niet...vroeg of laat komen ze er wel op terug... als er nog wa zelfstandigen fait zijn. pure geldklopperij

  • Koen Lapauw

    De Gentenaar zal mogen extra betalen om een goede stielman aan zijn deur te krijgen. Het zal dure lucht worden. Als stadsbewoner probeer ik grote steden zoveel mogelijk te vermijden. Liever betaalbaar en eerlijk eten in een kleine stad of gemeente, zonder extra parkeerkosten, zonder mogelijke boetes omdat je per ongeluk een lus-straat doorrijdt. Ook in kleinere steden of gemeenten zijn er interessante zaken te beleven en je wordt er nog vriendelijke behandeld ook.

  • victor vandesande

    Ik blijf wel weg uit de steden gewoon uit principe. Zal mijn geld wel ergens anders uitgeven .