Volle tank benzine of diesel morgen tot 2,5 euro duurder door hoger aandeel biobrandstoffen

ANP
Tanken wordt in het nieuwe jaar een stuk duurder. Voor benzine 95 (E10) stijgt de maximumprijs morgen met 3,8 eurocent per liter tot 1,514 euro per liter. Voor diesel (B7) gaat het om een stijging met 2,9 eurocent per liter tot 1,59 euro per liter. Een tank van 65 liter volgooien wordt daarmee bijna 2,5 euro duurder voor benzinewagens en bijna 2 euro voor dieselwagens.

De dieselprijs komt hiermee uit op het hoogste niveau sinds november 2018, die van benzine op het hoogste peil in drie maanden. Voor benzine 98 (E5) loopt de stijging op tot 6 eurocent per liter, tot een maximumprijs van 1,602 euro per liter. 

Dat tanken vanaf 1 januari duurder zou worden werd eerder al gemeld. Het aandeel van biobrandstoffen in diesel en benzine stijgt dan immers licht, waardoor de prijs aan de pomp ook toeneemt.

Een Europese richtlijn verplicht de lidstaten om het aandeel biobrandstof in diesel en benzine te verhogen tot 8,5 procent. België gaat nog een stap verder: in ons land zullen diesel en benzine voor 9,6 procent aan biobrandstoffen moeten bevatten. Daarnaast speelt ook een tweede Europese richtlijn mee, die de lidstaten verplicht om de CO2-uitstoot door brandstoffen met 6 procent te doen dalen in 2020. 




224 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Lea Van Heybeeck

    Dit is al het begin van een eindeloze gepeperde rekening die de bevolking de volgende jaren zal moeten betalen. En de partij Groen maar blijven liegen dat het volk het niets zal kosten? Pas maar op als ze eraan komen, je zal eens wat zien...

  • Gino Sinnesael

    Indien er vanaf nu ook in diesel en benzine RON 98 maar eventjes 9,6% biobrandstof moet vermengd worden, zou het maar logisch zijn dat de benamingen B7 en E5 (respectievelijk MAXIMUM 7 en 5% bio-ethanol) vervangen worden. Heeft men hieraan gedacht? Wordt dat dan ook B10 en E10? Of B9,6 en E9,6? Meer biobrandstof = meer verbruik = meer uitstoot = meer mechanische gebreken aan motoren. Beter voor het milieu, of enkel voor de inkomsten van de staat? Groen of rood?

  • stan mestach

    NVA is een belasting partij maar vele hebben er voor gestemd dus nu niet zagen ze zullen je alles afnemen en overal cameras en controle niks vrijheid meer een echte politiestaat word het hier

  • Cyriel VanHulle

    Ik vind dat heel goed: we moeten meer betalen omdat de "benzine" slechter wordt, slechter ja, de "staat" geeft zelf toe dat oudere auto's problemen kunnen krijgen. en nieuwe wagens niet???? als het maar goed is voor het "milieu" en de staat geld opbrengt.De zg. benzine was vroeger al zeer slecht voor kleinere tweetaktmotoren, grasmaaiers enz. En nu, ach ja, voor groen, want daarom gaat het, moeten die toch weg.Oude auto's ook. Volgens mij, pure discriminatie.

  • Luc Hindrix

    Erg he Europa zegt dit en dat en België luistert goed, ook niet moeilijk nu Michel en Reynders daar het voor het zeggen hebben, en België met "hun hulp" de zakken extra kunnen vullen onder mom van doelstellingen, ja de tekorten wegwerken ...!