Vlaamse Ouderenraad wil "onafhankelijke" bankautomaten

photo_news
De consumentenorganisatie Test Aankoop en de Vlaamse Ouderenraad zijn bezorgd om de prijsstijgingen van bankdiensten. Vooral mensen die niet meekunnen met de digitalisering zouden daardoor getroffen worden. Test-Aankoop wil daarom dat de basisbankdienst wordt uitgebreid, de Vlaamse Ouderenraad pleit voor "onafhankelijke" bankautomaten naar Nederlands voorbeeld. Dat meldt Het Nieuwsblad.

Vanaf 1 januari wordt bankieren nagenoeg bij alle banken duurder. De stijgingen zijn vooral gericht op papieren diensten zoals uittreksels laten toesturen. Volgens consumentenorganisatie Test Aankoop worden daardoor vooral de mensen die niet meekunnen met de digitalisering getroffen. 

Ook de Vlaamse Ouderenraad zegt "zeer bezorgd" te zijn over de prijsstijgingen. "Het aantal bankkantoren vermindert, het aantal plaatsen waar je geld kan afhalen ook", zegt directeur Nils Vandenweghe aan Het Nieuwsblad. De raad wil dat ons land het voorbeeld van Nederland volgt en "onafhankelijke" bankautomaten plaatst, die niet gelieerd zijn aan één bank en waar iedereen terecht kan. Op die manier zou iedereen gegarandeerd een bankautomaat moeten hebben binnen een straal van vijf kilometer.

Eerder lanceerde Test Aankoop al een petitie tegen de prijsstijgingen, die door ruim 20.000 mensen werd ondertekend. De consumentenorganisatie pleit voor een uitbreiding van de "basisbankdienst", een soort minimale dienstverlening voor 16,2 euro per jaar, bestaande uit een rekening en een bankkaart voor mensen die het financieel moeilijk hebben. Test Aankoop wil dat alle klanten recht krijgen op zo'n minimumaanbod.

De Belgische federatie van de financiële sector, Febelfin, ziet zelf meer heil in de begeleiding van klanten om hen digitaal te leren bankieren.




15 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Stefanie van Dijk

    Tina Colpaert al aan gedacht dat ouderen misschien niet willen dat de kinderen in hun financiën kunnen, of als er geen kinderen (in de buurt) zijn om eventueel te helpen, zou je zelf dan de buurvrouw vragen? Er hoort gewoon niet vanuit gegaan te worden dat er wel even iemand kan helpen, zeker met alle oplichtingspraktijken van afgelopen tijd!

  • Peter Janssen

    Als een bank HUN DIENST, om papieren uittreksels af te halen, afschaft om ons digitaal te dwingen, dan hoort de BANK de klant te vergoeden, NIET andersom! Pure diefstal en natuurlijk gericht op de vergrijzende bevolking!Als ze mij durven eenzijdig zonder mijn toestemming geld in te houden voor het toesturen van papieren bankuittreksels omdat de BANK die dienst schrapt, dan lap ik ze een proces aan hun broek!

  • Daniel Bamps

    Luc Dhaeseleer, hetgeen je schrijft klopt niet . Sinds verschillende maanden kan ik bijvoorbeeld bij Fortis geen geld meer bij de automaat krijgen omdat ik een bankkaart van Argenta gebruik. Als ik dat binnen aan hun loket ga melden zeggen ze dat ze daar niet verantwoordelijk voor zijn omdat de automaat buiten niet van hun is.Voor de automaat binnen moet je klant zijn. Bij AXA kan ik gelukkig nog altijd terecht.

  • Tina Colpaert

    En dus de ouderen hebben niemand die hun kan of wil helpen? Ik doe via mijn pc de betalingen en de meeste zijn gedomicilieerd van mijn moeder en geld afhalen ga ik haar ook leren of hebben we geen tijd meer om ouderen te helpen??????

  • wim helsen

    Nogmaals .. argenta op dit moment is daar nog bijna alles gratis. Men moet leren dat je niet alleen gas en elektriciteit leveranciers moet vergelijken maar dat je dat voor alles moet doen