Verontrustend: slimme camera weet wie je bent, hoe je je voelt en wat je wil kopen

Thinkstock
Camera's die in één oogopslag je leeftijd, het geslacht én de gemoedstoestand scannen: binnenkort hangen ze in winkels om klanten te kunnen bespelen met gepersonaliseerde reclames. Privacy-experts zijn 100% tegen: "Dit mag niet."

Het warm water hebben Stijn Brepoels (23) en Nick Koopmans (26) uit Bilzen met hun start-up Breko niet uitgevonden, maar door de recentste softwaretechnieken voor gezichtsherkenning en bewegingsdetectie te koppelen aan beveiligingscamera's en slimme databanken hebben de twee Limburgers een systeem ontwikkeld dat de commerciële wereld heel wat interessante opties biedt. Sinds gisteravond hangen de eerste camera's in een Limburgse cocktailbar, als testcase.

Stijn Brepoels: "Met een grote nauwkeurigheid laten we onze camera's mensen scannen op leeftijd, geslacht én emoties. Door een analyse te maken van hoe iemand precies kijkt, met grote of kleine ogen, de zenuwachtigheid waarmee pupillen rondschieten, de stand van de wenkbrauwen en de mondhoeken kunnen we basisemoties zoals tevredenheid, verdriet, angst, en blijdschap detecteren."

Het hoofddoel is de commerciële wereld. "Door slimme camera's te hangen, kan een supermarkt snel elke klant bespelen met persoonlijke reclame: twee kilo gehakt in promotie voor het gepensioneerde vrouwtje, rode wijn voor de man in het deftige kostuum en energiedrank voor jonge kerels. Stelt de winkelier 's avonds vast dat sommige aanbiedingen met gefronste wenkbrauwen worden ontvangen, dan kan hij bijsturen."

Lees er vandaag meer over in Het Laatste Nieuws, ook verkrijgbaar in digitale versie.