Exclusief voor abonnees

Verkoop dure benzine explodeert, maar dat is vaak zonde van je geld: zo check je welke benzine jij best tankt

Sinds 2017 tanken we E10-brandstof.
ANP Sinds 2017 tanken we E10-brandstof.
Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer mensen voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. “E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

De E10 benzine vervangt sinds 2017 de bekende Euro 95. Omdat E10 voor 10 procent uit bio-ethanol (alcohol gemaakt van plantaardige resten) bestaat, moet de brandstof onze gezamenlijke CO2-uitstoot naar beneden halen. De gebruikte planten zoals mais en graan hebben immers CO2 uit de lucht gehaald om te groeien en door het benutten van bio-ethanol hoeven we minder aardolie te verbruiken.

Liever ‘premium’

Toch veroorzaakt E10 zorgen en vraagtekens bij autobezitters. Omdat bio-ethanol stoffen bevat die onderdelen in de motor en het brandstofsysteem kunnen beschadigen, wijken veel mensen uit naar de duurdere ‘premium’ brandstoffen zoals Shell V-Power, Total Excellium en BP Ultimate. In die brandstoffen, ook wel Super of 98 genoemd, zit minder bio-ethanol (gemiddeld 5 procent, vandaar de aanduiding E5) waardoor de kans op schade minder groot is.

Sinds de introductie van de E10 benzine blijkt uit cijfers van de FOD Economie een flinke stijging in de verkoop van de duurdere E5 benzine. In 2016 werd nog ongeveer 30 miljoen liter premiumbenzine per maand getankt, maar ondertussen tankt de Belg meer dan 40 miljoen, zelfs bijna 50 miljoen liter per maand. Een liter ‘premium’ (E5 dus) is al snel zo’n 8 tot 15 eurocent duurder dan de standaard benzine, dus het wisselen van brandstof kan tot een flink hogere rekening leiden. De vraag is dan ook: hoe noodzakelijk is het om E10 links te laten liggen?

De verkoop van ‘premium’ brandstoffen zoals Total Excellium en Shell V-Power stijgt
ANP De verkoop van ‘premium’ brandstoffen zoals Total Excellium en Shell V-Power stijgt

Geen risico’s

“Voor de meeste mensen is die overstap helemaal niet nodig. Voor het overgrote deel van moderne automotoren, laten we zeggen vanaf bouwjaar 2000, levert E10 geen risico’s op”, aldus Erwin den Hoed. Als adjunct-hoofdredacteur van AMT, een vooraanstaand vakblad voor autotechnici, is hij goed op de hoogte van de technische voor- en nadelen van E10. “De problemen doen zich vooral voor bij oudere modellen. Die hebben bijvoorbeeld kunststof onderdelen die niet goed tegen de bijtende eigenschappen van ethanol kunnen. Het is agressief en kan ervoor zorgen dat je problemen krijgt met je brandstofleidingen of dat sommige materialen gaan roesten. Maar dat is bij moderne auto’s vrijwel nooit aan de hand.”

Het loont volgens den Hoed wel om goed te controleren of je voertuig tegen E10 kan. De Belgische automobielfederatie Febiac heeft op haar website een overzicht staan van alle wagens die geschikt of niet geschikt zijn.  Wie toch twijfelt, kan het instructieboekje erop na slaan of advies aan de garage of dealer vragen. 

“Voor bezitters van scooters, brommers, motorfietsen en klassieke auto’s is mijn advies wel: tank de brandstof met zo min mogelijk ethanol. De rubbercomponenten en gebruikte metalen in brommermotoren zijn vaak minder bestand tegen de alcohol, terwijl klassiekers en motoren vaak langer stil staan en dan is de kans op problemen met E10 ook groter.”

“Eigenaren van scooters, motorfietsen of klassieke auto's kunnen beter E5 tanken”
Vespa “Eigenaren van scooters, motorfietsen of klassieke auto's kunnen beter E5 tanken”

Hoger verbruik

Dat auto’s door E10 slechtere verbruikscijfers scoren, is wel te bewijzen. Ten opzichte van Euro 95 neemt het verbruik vaak met een paar procent toe. Erwin den Hoed: “Dat komt omdat een liter ethanol minder energie bevat dat een liter benzine, dus per saldo gaat je auto meer verbruiken als hij op E10 rijdt. Alleen de verhalen dat mensen 100 kilometer minder ver komen op een tank geloof ik niet, dat komt dan eerder door de manier waarop de bestuurder heeft gereden. Ik geloof het pas als je mij na een paar maanden rijden een spreadsheet met het praktijkverbruik kunt laten zien.”




108 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Bart Prinsen

    Als je auto veel stil staat moet je E5 tanken. E10 heeft meer de eigenschap om vocht aan te trekken en dat wil je echt niet in je tank hebben.

  • Eric Grosemans

    Om op uw vraag te antwoorden Stefan Marx, omdat het aanmaken van waterstof via elektrolyse met grote energieverliezen gepaard gaat. Je kan veel beter ineens elektrisch rijden, dan eerst waterstof aan te maken, en dan van die waterstof terug elektriciteit.Je zou ook waterstof kunnen maken van aardgas, maar dan is die al veel minder goed voor het milieu, de pompen die aardgas oppompen lekken nl, daarom hebben journalistjes de CNG wagen afgekraakt, en bij deze de waterstofauto ook.

  • Ferdinand Nuyts

    Ionity bouwt een netwerk op van ultrasnelle laadpalen in Europa. Er zijn er al 7 in België. Deze laadpalen gebruiken een combo-stekker en kunnen een laadsnelheid van 350 kW leveren afhankelijk van de wagen en de omstandigheden. Tot nu toe kostte één laadbeurt 8 euro, onafhankelijk van hoeveel energie je hebt ‘getankt’. Vanaf 31 januari wordt het tarief 0,79 euro per kWh. Een batterij van 60 kWh volledig opladen kost dus 47,4 euro. Dat is dus bijna 50 euro om maximaal 400 km te kunnen rijden. Maa

  • Ferdinand Nuyts

    15 euro per 100 km: dat wordt ongeveer de prijs om op te laden aan een Ionity-laadpaal. Vanaf 31 januari zullen EV-rijders niet meer gebruik kunnen maken van het welkomsttarief van 8 euro per lading.

  • Stefan Marx

    Ik heb 1vraag waarom word waterstof auto niet verder uit gebouwd dat zou voor het milieu het beste zijn stoot enkel water uit