Veritas past "onverantwoorde" reclame aan

PHOTO_NEWS
Veritas heeft besloten om de reclame met de zin "als ik 'nee' zeg, wil ik niet altijd 'nee' zeggen" aan te passen op vraag van de Jury voor Ethische Praktijken (JEP). Toch stelt de naai- en modeketen zich vragen "bij het verband dat de jury maakt tussen de radiospot en maatschappelijk onverantwoord gedrag tegenover vrouwen".

De JEP vroeg aan Veritas om de reclame aan te passen nadat het enkele klachten van consumenten had gekregen.

De JEP oordeelde dat het hier ging om "onverantwoord pedagogisch gedrag rond stereotypen van de vrouw". "Veritas vindt het bijzonder spijtig dat de radiospot door sommige mensen als kwetsend en beschadigend ervaren wordt. Het bedrijf beklemtoont dat dit nooit de bedoeling was", luidt het persbericht. "Maar als deze radiospot hierover enige twijfel kan laten bestaan, dan is dat op zich al een voldoende reden om deze reclame niet meer te gebruiken."

Veritas benadrukt dat het een radiospot is, "gemaakt door een jonge vrouw in een bedrijf van vrouwen voor vrouwen, die op een luchtige manier inspeelt op het plezier dat vrouwen beleven bij het shoppen".

Toch wijst de winkelketen erop dat JEP-voorzitter Piet Moons de reclameboodschap verkeerd citeerde in de pers, en hierdoor een verkeerde weergave van de feiten gaf, die Veritas onnodige schade berokkent, luidt het.

Intrekking

De jury besliste eerder al dat de campagne zou moeten worden ingetrokken. Dat gebeurde op basis van de code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC). "Dat is een code die wereldwijd in de reclamesector gebruikt wordt en die de adverteerders oplegt om geen onverantwoord maatschappelijk gedrag te stimuleren", aldus Moons.

De radiospot werd in Vlaanderen en Wallonië op de radio uitgezonden, zowel op de commerciële als openbare radiozenders.