Vanaf morgen laatste echte solden: meteen -50%

Morgen starten de zomersolden, misschien wel voor de laatste keer. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) wil immers af van de sperperiode, wat volgens de handelaars zoveel betekent als het einde van de koopjes.
Photonews Morgen starten de zomersolden, misschien wel voor de laatste keer. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) wil immers af van de sperperiode, wat volgens de handelaars zoveel betekent als het einde van de koopjes.
Morgen starten de zomersolden, misschien wel voor de laatste keer. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) wil immers af van de sperperiode, wat volgens de handelaars zoveel betekent als het einde van de koopjes. Maar niet getreurd, want dit jaar vallen er wel nog onmiddellijk mooie kortingen te rapen. De verwachtingen van de handelaars voor de zomersolden lopen uiteen, maar allemaal spreken ze van een minder goed voorjaar.

In kleding- en schoenwinkels hangen de rekken bij de aanvang van de koopjesperiode nog wat voller dan andere jaren. Meer dan de helft (52%) van de zelfstandige winkeliers heeft dit voorjaar immers minder verkocht, weet sectorfederatie Mode-Unie. Concreet vielen de verkopen met zo'n 3,8% terug. De reden? Het slechte weer deze lente, waardoor de Belgen tot en met maart weinig geïnspireerd waren om hun lente- en zomergarderobe aan te vullen.

Dat is natuurlijk goed nieuws voor wie morgen op koopjesjacht trekt, want daar is er nog keuze te over. Met onmiddellijk mooie kortingen bovendien. Kleine modezaken beginnen aan zo'n 20 à 30%, weten Mode-Unie en zelfstandigenorganisatie NSZ. Bij grotere ketens kan dat volgens Comeos al oplopen tot 50%. "De kleinere spelers moeten zeker in het begin natuurlijk nog hun marges bewaken. Maar vergis je niet, een korting van 'slechts' 30% op een duur stuk is een mooiere besparing dan meer korting op een goedkoper stuk", geeft Christine Mattheeuws van zelfstandigenfederatie NSZ haar shoppingtip mee.

Vakantie nemen

Handelaars hopen zo toch nog de tegenvallende verkoop van het voorjaar wat recht te trekken. "Zomeritems zoals kleedjes, bikini's en shorts zullen dankzij het mooie weer vlotter over de toonbanken gaan", denkt Mattheeuws. Zes op de tien handelaars aangesloten bij het NSZ geloven tijdens deze koopjesperiode meer te zullen verkopen dan een jaar geleden. Bij Mode-Unie is men pessimistischer en verwacht slechts één op de tien hogere verkopen, terwijl een derde rekening houdt met een daling. "Gemiddeld wordt de verkoop 2% lager geschat in vergelijking met de zomerkoopjes vorig jaar", weet Isolde Delanghe van Mode-Unie.

Hoe dan ook blijft de soldenperiode van groot belang voor de handelaars om hun niet-verkochte collecties toch nog kwijt te geraken. Op het voorstel van minister Peeters om de sperperiode af te schaffen, antwoorden de handelaars dan ook in koor en luidkeels 'neen'. "Met die sperperiode voor de solden, waarin kortingen verboden zijn, creëer je een momentum richting de eerste koopjesdag", zegt Delanghe (Mode-Unie). "Klanten kijken uit naar die solden, nemen er zelfs vakantie voor", vult Hans Cardyn van handelsfederatie Comeos aan.

Nieuwe tv

Schaf je die sperperiode af, zo vrezen de handelaars, dan gaat het hele soldenconcept verloren. "Dan dreigt een wildwas aan kortingen, het hele jaar door. En daar is niemand bij gebaat: niet de handelaar, die zijn marges nog meer onder druk ziet, en niet de consument, die nooit weet wanneer kortingen te verwachten. Stel: je koopt de ene week een tv en de volgende week staat die plots met 30% afgeprijsd, dat is toch niet plezant?", klinkt het bij Mode-Unie. Het NSZ waarschuwt bovendien al langer dat het einde van de koopjesperiode ook het einde van heel wat handelszaken zou betekenen. Mattheeuws: "Eén op de tien handelaars verwacht dan zijn deuren te moeten sluiten. Daarmee komen 3.875 banen in gevaar."

Veranderend aankoopgedrag

De modewinkeliers geven aan dat ze dit voorjaar gemiddeld 3,8 procent minder verkocht hebben dan tijdens het vorige zomerseizoen. Ze wijten die mindere verkoop aan het weer en een veranderend aankoopgedrag van de consument. "Tot en met maart liep de lenteverkoop moeizaam door het koude weer. Pas in maart en april, bij het begin van het goede weer, werd de consument kooplustig. De goede verkoop in deze maanden maakte het voorjaarsseizoen echter duidelijk niet goed", merkt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie, op.

Terreurdreiging

Ook het NSZ spreekt van een slecht voorjaar, maar hoopt dat de solden veel goed kunnen maken. "Die kunnen immers alleen maar beter verlopen dan de afgelopen maanden", klinkt het. Ongeveer 85 procent van de zelfstandige kleding- en schoenenwinkels zag de omzet dit voorjaar afnemen of status quo blijven, zegt NSZ op basis van een bevraging bij 572 handelaars. "Vooral het feit dat de consumenten de knip op de beugel houden, het vaak regenachtige weer in het voorjaar en in mindere mate ook de terreurdreiging zijn de oorzaken", weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.