Van Overtveldt wil streng optreden tegen uitbaters die ‘illegale mazout’ verkopen: “Strafrechtelijke vervolging en boetes”

Minister van Fiscale Fraudebestrijding Johan Van Overtveldt (N-VA)
Photo News Minister van Fiscale Fraudebestrijding Johan Van Overtveldt (N-VA)
De hoge dieselprijs drijft bestuurders tot het nemen van grotere risico’s. Sommigen tanken openlijk stookolie aan de pomp in het Brusselse. De huisbrandolie is een veel goedkopere variant van diesel, maar het is ten strengste verboden om daarmee je wagen vol te tanken. Minister Van Overtveldt heeft al laten weten streng te zullen optreden tegen de verkopers van illegale diesel.

De zogenaamde rode diesel - wegens de kleur die de brandstof achterlaat in de tank - is bedoeld om huizen te verwarmen en is expliciet verboden voor auto’s en vrachtwagens. De overheid heft er veel minder accijnzen op dan op de gewone witte diesel voor wagens, wat zich weerspiegelt in de prijs aan de pomp. Toen BRUZZ ging kijken, betaalde je voor een liter mazout 0,929 cent en voor een liter diesel 1,489. Vrachtwagenchauffeurs die bereid zijn het risico te nemen, steken zo op een tank van 500 liter zo’n 250 euro in hun zak.

Daartegenover staan wel hoge boetes van 500 tot 1.250 euro, als de politie de overtreders betrapt. Voor grote fraudeurs kunnen de kosten in de rechtbank zelfs oplopen tot 5.000 euro. Maar de pakkans is eerder klein. Dit jaar stelde de FOD Financiën via douanecontroles 763 gevallen van stookoliefraude vast, weet BRUZZ. En ook al zijn beide brandstoffen compatibel met elkaar, klassieke diesel bevat wel additieven voor een betere werking van de motor.

Minister van Fiscale Fraudebestrijding Johan Van Overtveldt (N-VA) is niet te spreken over de illegale verkoop. “We zullen de komende uren optreden. Dat kan door de verzegeling van de pompen, strafrechtelijke vervolging, boetes, of een combinatie daarvan”, zegt hij aan VRT NWS.

“Mensen nemen meer risico’s”

De stookolie die in tankstations aangeboden wordt, is voor bepaalde vrachtwagens, die dat bijvoorbeeld gebruiken voor hun koeling. Het tanken ervan door particulieren is illegaal. Dat zegt brandstoffenhandelaarsfederatie Brafco. “Meer en meer mensen komen hier stookolie tanken. Het is goedkoper en even efficiënt als de normale variant”, vertelt de uitbater van een van de drie Brusselse tankstations in het Brusselse die stookolie verkopen. “Wij zijn niet verantwoordelijk voor de manier waarop klanten het gebruiken. Het is illegaal, dat weet iedereen, maar de torenhoge dieselprijzen maken dat mensen bereid zijn meer risico’s te nemen”, zegt de man aan de redactie van de Brusselse nieuwssite. 

Volgens directeur Johan Mattart van de Belgische federatie van Brandstoffenhandelaars (Brafco) zijn er niet alleen in Brussel pompstations die mazout aanbieden. “Maar dat is bijvoorbeeld voor koelwagens, of bepaalde landbouwvoertuigen. Een particulier mag dat product niet gebruiken in zijn voertuig. De pompen zijn ook duidelijk gescheiden en in principe kan het ook enkel worden aangeboden in tankstations die bemand zijn.”




394 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ivo Torfs

    @Bart Bauwens, elke leverancier van brandstoffen kan in het zwart leveren maar niet aan de kleine man, alleen aan grote afnemers en er zijn leveranciers die met "witte" facturen leuren bij die grote afnemers om die meer onkosten te kunnen laten inbrengen in hun zaak.

  • lars vandenberge

    Als de mensen op straat komen hoor je niemand van de regering. Als er iemand rode diesel tankt vliegen ze dadelijk in actie. Als ze maar kunnen innen.

  • Jan Verstrepen

    Streng is voor de marionet van VOKA alleen voor het werkvolk de anderen mogen gerust voortdoen.

  • willy goelen

    De echte macht is inderdaad bij het volk , we gaan allemaal naar de buurlanden winkelen en tanken, geen taxen en accijnzen zullen de graaiers dan nog hebben . Dat heb je als je kop en nek boven alles uitsteekt met belastingen , als je nog eens verhoogt om een cadeau te doen aan de rijken is de koopkracht minder en als je dan langs de grenzen ligt met 50 % van je grondgebied zijn ze weg .Taxen te hoog en je start je eigen dood. Dag NVA, CD&V O-VLD , SPA , GROEN is een CITROEN.

  • Roger Wellens

    Jullie afscheidpremie's zijn wel legaal !!!! Bende graaiers.