Ga naar de mobiele website
^ Top

VAB waarschuwt: "Nieuwe verbruikstest jaagt verkeersbelasting de hoogte in"

AFP
Na het sjoemelschandaal met dieselwagens heeft Europa beslist een nieuwe verbruikstest voor auto's te lanceren. Die zal op 1 september voor nieuwe voertuigen ingevoerd worden. Mobiliteitsorganisatie VAB trekt vandaag aan de alarmbel. "Het geschatte verbruik zal hoger liggen, waardoor consumenten meer taksen zullen moeten betalen." Maar minister van Financiën Tommelein bedaart vanochtend de gemoederen: "Geen reden tot paniek, er wijzigt niets op 1 september."

Met de WLTP-methode, voluit de 'Worldwide Harmonised Light vehicle Test Procedure', wil Europa volgens VAB wil Europa een realistischer normverbruik dan wat de constructeurs nu opgeven. Het normverbruik kan nu namelijk tot 40 procent lager liggen dan het effectieve verbruik. 

15 tot 25 procent
VAB waarschuwt vandaag dat de consument hier de dupe van wordt. De eenmalige inschrijvingstaks voor wagens (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting worden namelijk berekend op basis van de resultaten van de CO2-uitstoot van een nieuw voertuig. De nieuwe test betekent dus hogere belastingen voor eigenaars. Hoe fel die zullen stijgen? De autosector zelf verwacht een stijging van CO2-uitstoot van 15 tot 25 procent. VAB vreest op basis van een eigen simulatie - gemiddeld meerverbruik van 15 procent - bij 18 courante gezinswagen dat, bij ongewijzigd beleid, een benzinerijder 16 tot 21 procent meer zal betalen. Een dieselrijder mag zich aan 5 tot 6 procent verwachten. 

VAB vraagt aan minister van Financiën Tommelein zo snel mogelijk duidelijkheid wat er na de transitieperiode van een jaar gaat gebeuren. "Het is onaanvaardbaar dat benzinerijders slachtoffer zouden worden van deze nieuwe verbruikstest".

Voorlopig baseren we ons voor de berekening van de taksen nog op de resultaten van de huidige verbruikstest

Bart Tommelein

Nog niet merkbaar

Wie een nieuwe auto wil kopen, hoeft nog niet meteen te panikeren. De nieuwe meting geldt enkel voor nieuwe modellen.  "Er wijzigt niets op 1 september", reageert minister Tommelein via zijn kabinet. "Er is echt geen reden tot paniek, er komt geen verhoging van de verkeersbelasting."

Volgens de Vlaamse financiënminister blijft de administratie gebruikmaken van het huidige systeem (NEDC) om de taksen te berekenen. "En zolang we de wetgeving niet aanpassen blijft dat ook zo."

Samen met de administratie worden de gevolgen van WLTP nog onderzocht en er was reeds overleg met Vlaams minister van Natuur Joke Schauvliege. In het najaar wordt de kwestie verder besproken, klinkt het.

Tot slot wijst de minister erop dat de verkeersbelasting deze legislatuur reeds vergroend is volgens het principe 'de vervuiler betaald'. "Als er iets wijzigt aan de verkeersbelasting moet dat principe wat ons betreft sowieso overeind blijven." De verkeersbelasting wordt niet alleen via de CO2-uitstoot, maar ook op basis van de euronorm en de fiscale PK berekend.

Vlaams Minister van Financiën zegt dat de belastingen voorlopig nog niet zullen stijgen door de nieuwe verbruikstest.
BELGA Vlaams Minister van Financiën zegt dat de belastingen voorlopig nog niet zullen stijgen door de nieuwe verbruikstest.

Febiac: "Bewust onrust stoken"

Joost Kaesemans van Febiac, de federatie van de autoconstructeurs- en -importeurs, reageert scherp. "Dit is populistisch, onrust stoken om reactie te bekomen", klinkt het.

Volgens Febiac "kloppen een aantal zaken volstrekt niet" die VAB stelt. Zo stelt Kaesemans zich de vraag hoe VAB aan de verschillende waarden komt. "En dat het sowieso duurder wordt, klopt helemaal niet."

Febiac wijst ook op de overgangsfase waarin beide meetsystemen van kracht zijn. "De overheid is er absoluut van overtuigd dat auto's fiscaal gelijk behandeld moeten worden." Europa deed aanbevelingen voor de overgangsfase, bijvoorbeeld om de fiscaliteit te baseren op de waarden die voor alle voertuigen beschikbaar zijn (van de oude NEDC-meetmethode). Verschillende landen hebben reeds gezegd dat NEDC tot 2019 de basis blijft, zegt Kaesemans. België heeft die intentie, maar die stap is nog niet formeel gezegd, stelt de woordvoerder. Er moet een gelijk speelveld blijven voor de verkoop, zegt Kaesemans. Moesten beide methodes eerst naast elkaar gebruikt worden, zouden nieuwe wagens bijvoorbeeld eerst "onverkoopbaar kunnen zijn" wegens fiscaal duurder. 

Meer over



23 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Pierre Ocreman

    Tja als iedereen nu een benzinewagen gaat kopen zijn de inkomsten van de dieseltaks weg...idd de benzine zal het bekopen. Laat u toch niet vangen??!!!. Nieuwe wagen is kassa voor de staat. Eerst B.T.W, dan inschrijvingstaks, en daarna CO2 gedoe. Aan u de keuze..

  • Bianvhi Fan

    Laat ons met zen allen geen auto's meer kopen zodat ze er mee blijven zitten, geen inkomsten meer voor de staat, ze zouden nog bekwaam zijn auto's weg te geven de onnozelaars,ze hebben er jarenlang veel geld aan verdient.

  • Jef De busser

    Voor dieselrijders is CO2 uitstoot niet de juiste referentie. Roet moet in rekening worden gebracht en alsdus de dieselwagens de vervuiling laten betalen die ze echt veroorzaken. En natuurlijk ook de benzinewagens met de hogere CO2. En die hybride afschaffen want dat is puur bedrog.

  • Tony Raman

    Geen reden tot paniek... tuurlijk niet betalen zullen we wel, nog niet op 1 September maar zoals ze durven pas vanaf 2 September.. de put moet druppelsgewijs bijgevuld worden.

  • M. MD

    Zoals hieronder al staat... benzine en diesel aan de pomp duurder maken. Diegene die veel verbruiken zullen meer moeten betalen. Wie de wagen minder gebruikt betaald minder. Moeilijk moet dat niet zijn maar de ministers moeten willen...

Meld een bug