VAB: "Slechts 1 op de 10 nieuwe wagens heeft oplossing bij bandenpech"

Pechverhelping van VAB
Photo News Pechverhelping van VAB
Slechts een op de tien nieuwe wagens heeft nog een volwaardige oplossing bij bandenpech. Dat meldt mobiliteitsclub VAB op basis van eigen onderzoek bij 34 populaire automodellen. 

Slechts één nieuwe auto beschikte nog over een volwaardig reservewiel. Negen procent van de onderzochte modellen had een noodreservewiel, het zogenaamde thuiskomertje, een tijdelijke oplossing. De rest van de wagens had enkel een reparatiekit, maar die wordt door de wegenwachters van VAB niet beschouwd als een volwaardige oplossing bij bandenpech.

"De reparatiekit helpt niet bij grotere schade aan de band en blijkt in de praktijk een grote smurrie die eerder extra schade aan de velg veroorzaakt dan het probleem oplost", klinkt het bij VAB. "De reparatiekit is zoals het EHBO-doosje dat ergens in de auto goed verborgen zit, maar nooit gebruikt zal worden."

Bij eenzelfde onderzoek van VAB in 2012 bleek nog een op de vijf wagens over een volwaardig reservewiel te beschikken, en een op de zeven over een thuiskomertje. Nochtans is het aantal pechgevallen met een lekke band volgens VAB in vijf jaar met 30 procent toegenomen.

In 2012 wisten de VAB-wegenwachters nog 85 procentvan de bandenpechgevallen ter plaatse opnieuw mobiel te maken, waar dat vorig jaar nog 78 procent was. "Dit betekent dat een wagen vaker naar een bandencentrale of garage gesleept moet worden voor een oplossing", aldus de mobiliteitsclub, die verwacht dat het probleem in de toekomst nog zal toenemen.

VAB-Wegenwacht lanceert daarom een nieuwe service om leden met bandenpech te helpen 's avonds en tijdens het weekend, wanneer bandencentrales gesloten zijn. 




100 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Hugo Van Haevre

    Vroeger was dat toch wettelijk verplicht een vijfde wiel met dezelfde band als op de wagen wie heeft dit afgeschaft

  • Ivo Torfs

    @Stefanie van Dijk, een dure extra optie? Toen ik mijn wagen kocht 2 jaar geleden had ik gewoon de keuze, of een banden reparatieset, of een volwaardig reserve wiel.

  • Stefanie van Dijk

    Ik vind niet dat je van VAB mag eisen dat ze van elk type een reservewiel hebben klaarliggen voor als iemand zijn band kapot rijdt, ik vind wel dat de auto industrie hierop aangesproken mag worden. De enige reden dat een reservewiel niet meer standaard is is om wagens goedkoper aan te kunnen prijzen en het reserviewiel als dure extra optie te kunnen verkopen. Stel het hebben ervan maar gewoon verplicht!

  • Jurgen Van Den Bergh

    Ik heb destijds niet voor de "optie" van een volwaardig reservewiel gekozen en had daar al gauw spijt van. Ik heb alsnog voor 50 euro een volwaardig reservewiel met originele alu-velg op de kop getikt bij een autoafbraak. Het heeft me wel wat zoekwerk gekost.

  • guido vermeyen

    aufabrikanten besparen op alles, zeker op reservewiel, kost algauw 150 euro...Bij Franse zit er nog een volwaardig reservewiel aan.