Turkse hotelketen blokkeert kamers van Vlaamse reizigers: “Daar stonden we dan: mijn man, ons zoontje van 3, ik met een zes maanden zwangere buik”

Stephanie en Gino De Clippeleir- Van Mele, en hun driejarig zoontje.
RV Stephanie en Gino De Clippeleir- Van Mele, en hun driejarig zoontje.
Het bankroet van Thomas Cook bezorgt veel Belgen in het buitenland kopzorgen. Verschillende Vlaamse toeristen melden onze redactie vanuit Turkije dat er problemen zijn met één specifieke hotelketen in het land. In twee Limak-hotels blokkeerde het personeel een tijdlang de kamers van Vlaamse reizigers en vroeg het extra geld. Inmiddels kregen de twee Vlaamse families die aan HLN hun verhaal deden, dan toch (ietwat) geruststellend nieuws.

Evy De Block (41) en haar vrouw Sarah Geerts (49) sloten zichzelf vanmiddag op in hun kamer van het Limak Atlantis-hotel in het Turkse Belek. Het personeel aan de receptie eiste 1.000 euro van de klanten, die een verblijf boekten via reisorganisaties Thomas Cook of Neckermann. “Twintig Belgen zijn hier gestrand. We mogen onze kamers niet meer op én niet weg uit het hotel. We zitten hier vast. De hoteluitbater zegt dat ze al twee maanden geen betalingen meer krijgen van Thomas Cook. Daarom willen ze hier nu geld zien. Maar het is toch niet mijn fout dat de reisorganisatie niet betaalt?", getuigde Evy deze namiddag aan HLN.

Een Turks sprekende Belg die in het hotel verbleef, kon het personeel na lang aandringen overtuigen om de gestrande toeristen naar hun kamer te laten gaan. “Er kwam zelfs wat duw- en trekwerk bij kijken. Uiteindelijk mochten we dan op onze kamer. We hebben onze identiteitspapieren gepakt en alle andere spullen in de koffer gestoken.” Van het garantiefonds kreeg het koppel uit Zwijndrecht de raad om niets extra te betalen. “We mogen niets regelen, geen ander hotel, geen terugvlucht ... Niéts. We krijgen het advies om op de kamer te blijven. Ik zou eigenlijk graag weten wat ik wél mag doen...”

Rond 15 uur werd het koppel alsnog de kamer uitgezet. “We staan nu met onze valiezen in de lobby. Geen idee wat er nu gaat gebeuren .”

Maar inmiddels kregen de twee vrouwen dan toch geruststellend nieuws. Evy en Sarah mogen nog tot vrijdag in het hotel blijven. “Het hotel heeft de garantie gekregen dat de reis gedekt is”, laat Evy ons weten. Of hun vlucht zal doorgaan, is op dit ogenblik nog koffiedik kijken.“Dat zijn zorgen voor vrijdag”, klinkt het.

Evy De Block en Sarah Geerts, hier nog aan het zwembad in Belek.
RV Evy De Block en Sarah Geerts, hier nog aan het zwembad in Belek.

Stephanie De Clippeleir-Van Mele (35) vertelt een gelijkaardig verhaal vanuit het Limak Lara-hotel in Antalya. “We kwamen uit het zwembad en wilden even naar de kamer. Aan de receptie bleek dat onze kaart geblokkeerd was. Ze eisten 1.200 euro, anders mochten we niet meer binnen. Daar stonden we dan: mijn man, ons zoontje van 3, ik met een zes maanden zwangere buik in onze natte kleren. Dat is toch onmenselijk?”, getuigde de vrouw uit Beveren deze namiddag aan HLN.

Het gezin mocht na lang aandringen toch de kamer op. Even later was de kaart opnieuw geblokkeerd, maar na nieuw overleg met de receptie werd die wederom bruikbaar gemaakt. 

Deze namiddag kreeg het hotel de politie over de vloer, aldus nog Stephanie. In het logement verblijven ook Duitse families die met hetzelfde probleem zitten. De agenten gingen in gesprek met de directie, vervolgens konden ook de reizigers spreken met de politie en de hoteldirectie. Stephanie kreeg daarna te horen dat twee gezinnen met kinderen nog een nacht mogen blijven. “Onder wie ons gezin”, zegt ze. Morgen zullen de Vlamingen opnieuw proberen om met Garantiefonds Reizen of met Buitenlandse Zaken tot een oplossing te komen.

Die communicatie verliep eerder vandaag nogal problematisch, zo getuigde Stephanie deze namiddag. “Van de lokale reisagenten van Neckermann - normaal de eerste aanspreekpunten - krijgen we geen nieuws. Bij het noodnummer Buitenlandse Zaken verwijzen ze ons door naar het Garantiefonds. Daar is de lijn constant bezet. Zaterdag hadden we een terugvlucht. Of die nog doorgaat, weten we niet. Intussen hebben de Nederlandse gasten in ons hotel wél duidelijkheid over terugbetaling van hun reis. In België duurt het blijkbaar langer.”

Zowel Evy als Stephanie kregen deze namiddag via de contactpersoon van Buitenlandse Zaken te horen dat de hotels van de Limak-keten flink dwarsliggen. De Limak Group heeft zeven hotels verspreid in Turkije en een vestiging in Cyprus.

Buitenlandse Zaken zegt dat het zijn best doet om Belgische reizigers bij te staan. “In eerste instantie is dit een probleem van een privébedrijf. Maar dat neemt niet weg dat wij ons bekommeren om Belgen die in de problemen zitten”, zegt Nadia Benini van de FOD Buitenlandse Zaken. “Wat de situatie in Turkije betreft: daar zit momenteel een zeventigtal Belgen. We proberen te bemiddelen met de hotels om een oplossing te zoeken. We zijn er dus zeker mee bezig.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.