Treintickets en -abonnementen worden duurder

Prijzen van vrijetijdsproducten voor jongeren blijven ongewijzigd

photo_news
De raad van bestuur van de NMBS heeft de tarieven goedgekeurd die van toepassing zullen zijn vanaf 1 februari 2020. De prijzen van onder meer de standaard- en weekendbiljetten stijgen, terwijl die van de vrijetijdsproducten voor jongeren dezelfde blijven.

De prijs van het standaard- en weekendbiljet gaat gemiddeld met 1,53 procent omhoog, en blijft daarmee onder de gezondheidsinflatie. Die bedroeg 1,87 procent in de referentieperiode juni 2018-juni 2019.

De prijzen van de woon-werkabonnementen, de schoolabonnementen en de afgeleide producten van de abonnementen (zoals de Campuskaart) gaan met 2,87 procent omhoog. De gemiddelde prijsaanpassing voor alle andere producten, buiten de abonnementen, bedraagt 1,87 procent, wat in lijn is met de gezondheidsindex.

De NMBS wil zich in haar strategie naar eigen zeggen blijven richten op het aantrekkelijker maken van de trein voor vrijetijdsreizigers. Daarom blijven de prijzen van de vrijetijdsproducten voor jongeren ongewijzigd. Het gaat dan om de Go Pass 1, Go Pass 10 en Go Unlimited, een vrij traject voor jongeren tot 26 jaar.

Senioren mogen vanaf februari ook tijdens alle weekends van de zomervakantie gebruikmaken van hun voordelige seniorenbiljet. 
De prijs van de Key Card - voor korte afstanden binnen een bepaalde zone - en het seniorenbiljet wordt met respectievelijk 30 en 20 cent per traject aangepast. De prijs van de Rail Pass blijft ongewijzigd.

Trouwe klant is dupe

Reizigersorganisatie TreinTramBus betreurt dat het de abonnementshouders zijn, net de trouwste klanten van de NMBS, die vanaf 1 februari 2020 een stuk meer dan de index extra zullen moeten betalen. Dat zegt woordvoerder Peter Thoelen vandaag. Volgens de TTB-woordvoerder staat de prijsstijging niet in verhouding tot de verbeterde stiptheid. “Op sommige lijnen is de stiptheid inderdaad verbeterd, maar op andere lijnen is van die verbetering nog niet zoveel te merken”, aldus Thoelen.

Buiten de abonnementen genomen vindt TreinTramBus de prijsstijgingen nog meevallen. De organisatie noemt het ook positief dat 60-plussers in bepaalde periodes wat meer ruimte krijgen, en dat jongeren bij de prijsstijgingen ontzien worden.




26 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Francois staen

    JA zeg , dat is een beetje geven en nemen hé m.a.w. abonnementen duurder en service minder .

  • Stefan Leys

    Het is een feit: de koopkracht is sterk gedaald. Alle prijzen stijgen ongeremd, maar de lonen blijven hangen. Tax-shift was een maat voor niets, want heeft de staat al meer dan gerecupereerd met hogere belastingen op alles en nog wat, afschaffing woonbonus en andere premies. Niet dat ik voorstander ben van al die premies of ooit van geprofiteerd heb. Betalen voor andermans profijt, ja dat wel.

  • peter maas

    Ja vooruit waarom ni!

  • Nico Vanden Buys

    Neem het openbaar vervoer zeggen onze ministers. Steek het openbaar vervoer. Ga mij een dikke wagen kopen , dat is veel goedkoper dan het openbaar vervoer en kost mij veel minder en ga waar ik wil.

  • Karel Vanormelingen

    De gratis treinkaart voor POLTICI en asielzoekers iemand moet de rekening betalen