Transportbedrijven kunnen aanvoer goederen niet meer aan door hamstergedrag

Archiefbeeld van vorige week: de Colruyt in Auderghem kende een grote toevloed aan kopers die enorm veel kochten, met lege rekken tot gevolg.
Photo News Archiefbeeld van vorige week: de Colruyt in Auderghem kende een grote toevloed aan kopers die enorm veel kochten, met lege rekken tot gevolg.
De transportbedrijven kunnen de aanvoer van goederen naar de retailbedrijven niet meer aan omdat er nog altijd te veel mensen hamsteren. En vrachtwagens die leveren aan sectoren die momenteel plat liggen, kunnen niet zomaar ingezet worden voor levering aan de retail. Dat zegt Transport & Logistiek Vlaanderen vrijdag.

Door het hamsteren zijn veel rekken van bepaalde goederen in de supermarkten leeg. De transportsector botst ook meer en meer op de grenzen van de rij- en rusttijden. 

Hamstergedrag stoppen

"We stellen vast dat bepaalde goederen die anders nooit uitverkocht geraken, nu wel uitgeput raken", zegt Lode Verkinderen, directeur van Transport & Logistiek Vlaanderen. "Telkens als ze aangevuld zijn, raken ze toch weer uitverkocht. En daardoor kunnen de transportbedrijven de aanvoer bijna niet meer aan.”

Volgens Verkinderen zal het wellicht nog minstens anderhalve week duren alvorens we kunnen spreken van volledig gevulde rekken voor alle producten. Transport & Logistiek Vlaanderen hoopt dan ook dat de mensen het onnodige hamstergedrag stoppen.

Sommige transportniches helemaal plat

Er zijn transportniches die helemaal plat liggen. "De transportbedrijven die leveren aan evenementen zien zwarte sneeuw. De activiteiten in de evenementsector liggen immers helemaal stil", legt Verkinderen uit. Hetzelfde met de horecasector.

De transportbedrijven die bouwmaterialen leveren, ondervinden ook steeds meer problemen omdat meer en meer bouwwerven stilaan stilgelegd worden. "Die transporteurs bekijken momenteel de mogelijkheden van tijdelijke werkloosheid.”

Inzetten in andere sector?

Kunnen transportbedrijven die geen werk meer hebben dan niet ingezet worden in een andere sector, zoals de retail? "Dat is helaas niet mogelijk. De transportbedrijven werken elk met diverse soorten vrachtwagens. Je kan bijvoorbeeld een vrachtwagen die paletten bakstenen levert in de bouwsector niet inzetten voor de levering van bijvoorbeeld toiletpapier", benadrukt Verkinderen.
Verder zijn er ook wettelijke vereisten. "Zo kan een vrachtwagen die brandstof vervoert onmogelijk ingezet worden voor vervoer van voeding.”

Lees ook: 
Winkelen wordt (tikkeltje) duurder om hamsteren tegen te gaan

Supermarkten nemen nieuwe maatregelen: voorrang voor ziekenhuispersoneel, geen afhaaldienst

Dagboek van een Colruyt-medewerker: “Wat een helse week. Sommige klanten vinden het schandalig als we even iets drinken” (+)




24 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jean Van den Bosch

    Stopt toch gewoon het "hamstergedrag", iedereen dat 6 rollen WC papier nodig heeft is niet normaal bezig... blikken sardienes en een paar scocomelks gaat erbij nog in...

  • Jan Jansens

    Vanaf het derde zelfde product verdubbel je de prijs dan is dat hamsteren direct gedaan. Blijf het grappig vinden dan mensen zoveel wc papier kopen dat kan er bij mij echt niet in.

  • Patrick Kelchtermans

    @Rene, ik werd die eerste vrijdag bijna vertrappeld door hamsteraars. Hordes mensen met elk een kar tot boven hun hoofd vol gestapeld met 15 kg rijst, 15 kg patatten, 30 pakken pasta, 24 liter melk, 50 potten blikvoer, 180 rollen wc-papier, enz. De kar viel amper nog te duwen of te trekken. En dan die blik in hun ogen. Blinde paniek. Laat zo een bus per dag los in de supermarkt en er schiet niks meer over voor wie even kalm zijn boodschappen voor een week of 2 wilt komen doen.

  • René Verhoeven

    Er wordt bijna niet gehamsterd, op enkele uitzonderingen na. Er wordt ons aangeraden om zoveel mogelijk thuis te blijven, dus als je maar 1 keer per 2 weken meer naar supermarkt mag ipv 3 keer per week, dan is het toch logisch dat je minstenst drie keer zoveel mee moet doen om die periode te overbruggen. En alle restaurants gesloten, al wat daar verbruikt wordt komt nu uit supermarkt, logisch toch dat rekken leeg raken, heeft allemaal niks met hamsteren te maken dus.

  • Roger Horemans

    Schaf die microbekarretjes af , af alleen nog 1 boodschappentas, hamsteren opgelost