Trams krijgen straks bijna altijd groen licht met nieuw gps-systeem

Dirk Laenen
Het Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn willen de doorstroming van de trams verbeteren, zodat ze stipter kunnen rijden en reizigers dus sneller dan vandaag op hun bestemming aankomen. Daarom hebben de twee Vlaamse overheidsbedrijven een openbare aanbesteding uitgeschreven waarin ze op zoek gaan naar een leverancier die een gps-systeem voor trams kan leveren, dat in verbinding zal staan met de verkeerslichten. Dat schrijft Gazet van Antwerpen vrijdag en wordt bevestigd bij De Lijn.

In eerste instantie worden de 14 trambussen die vanaf dit najaar in de Vlaamse rand rond Brussel zullen rijden, ermee uitgerust. In 2020 en 2021 zijn 367 trams aan de beurt. Concreet gaat het om 226 trams in Antwerpen, 73 in Gent, 20 in Limburg en de 48 nieuwe CAF-trams aan de kust.

Vanaf volgend jaar worden geleidelijk zo’n 288 kruispunten aangepast aan het gps-systeem. Daarbij zal een verkeerslicht kunnen detecteren dat er een tram aankomt, waardoor het licht sneller op groen kan springen om de tram voorrang te geven. Een gelijkaardig systeem wordt al sinds 2007 gebruikt in de kusttrams.

“Het is omwille van de goede resultaten daar, dat we het uitbreiden. We hebben gekozen om ons tramnetwerk uit te rusten met het gps-systeem, omdat we daar het grootste effect op het vlak van doorstroming verwachten”, klinkt het bij De Lijn. Trams behoren tot het kernnet, tellen hoge reizigersaantallen en kennen ook de hoogste concentratie aan doorstromingsknelpunten.

9,4 miljoen euro

Het Agentschap Wegen en Verkeer benadrukt wel dat trams af en toe toch voor een rood licht zullen moeten wachten. “Als auto’s bijvoorbeeld net groen hebben gekregen, kunnen we dat licht niet plots weer op rood laten springen als er snel een tram aankomt”, zegt Veva Daniëls in de krant.

De kostprijs van het project bedraagt 9,4 miljoen euro, waarvan de kosten verdeeld worden over het Agentschap Wegen en Verkeer (4,2 miljoen) en De Lijn (5,1 miljoen). 




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • robrecht Peeters

    Een pest deze systemen en de oorzaak van nog meer luchtbesmetting door uitlaatgassen en fijnstof uitstoot. Zoals aan het kruispunt Romeinsesteenweg/Tentoonstellingslaan te Jette/Wemmel. Voor de werken een wachttijd van 2 à 3 minuten nu een klein kwartier. Zelfs tijdens de werken aan dit kruispunt verloor men maximum 5 minuten.

  • GERARD DE PELECIJN

    Trams en bussen blokkeren verder het verkeer, ze zouden beter over alle auto's op sporen moeten kunnen vliegen!

  • Paul Alix

    Dan kunnen de trams in onze straat nog harder rijden om van het ene verkeerslicht naar het andere te rijden wat resulteert in meer lawaai.

  • FRANK WILLEMS

    Als het werkt zoals hun rijtijden aankondiging dan zijn we zalig werkt in alle landen prima behalve in vlaanderen, Ze willen altijd dit gunnen aan een vriend gekoppelde leverancier inplaats het de gunnen aan mensen die er verstand van hebben.

  • Jeaninne Bonduwe

    Dat kan maar goed zijn voor de gebruikers van de tram. Nu nog deftige en gekuiste trams aan de kust, en het is in orde. Nu zijn het museum stukken die in weken niet gekuist zijn binnenin.