Test-Aankoop waarschuwt voor ‘healthwashing’: “Gearomatiseerd water? Vaak is het eigenlijk limonade”

Consumentenorganisatie dient een klacht in bij FOD Economie

iStock
De helft van de 26 zogeheten “gearomatiseerde waters" blijken naast water ook veel suiker, vruchtensappen en additieven te bevatten. Dat blijkt uit een onderzoek van Test-Aankoop. De drankjes kunnen op die manier vele malen ongezonder zijn dan water en dat is misleidend, vindt de consumentenorganisatie. Ze heeft voor een aantal van de producten een klacht ingediend bij FOD Economie.

Fabrikanten hebben de voorbije jaren heel wat gearomatiseerde dranken op de markt gebracht, waarvan wordt aangenomen dat ze enkel water en smaakstoffen bevatten, bijvoorbeeld een fruitsmaakje. "Op zich geen slecht idee, aangezien het aroma ertoe kan leiden dat sommigen hierdoor ook meer water beginnen drinken", luidt het. Maar het wordt misleidend als die producten veel suiker of zoetstoffen en vruchtensappen bevatten.

Volgens Test-Aankoop gaat het in de helft van de 26 geanalyseerde dranken eigenlijk om limonade en het spreekt daarom van “healthwashing". Dat is een fenomeen waarbij producten gezonder worden voorgesteld dan ze zijn. Er wordt nu niet voldaan aan de wet die stelt dat de informatie op een duidelijke, zichtbare en begrijpelijke manier voor de consument moet worden aangegeven, meent Test-Aankoop.

De organisatie pleit daarom voor de verplichte Nutri-Score. Gearomatiseerde waters met 0 calorieën en zonder suiker krijgen een Nutri-Score A. Slechts 4 van de 26 onderzochte dranken behaalden die score. 




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • guido vermeyen

    Aromatiseren...leg er zelf een citrioen in of iets anders in je bubbels en ge bespaart veel geld.