Test Aankoop vraagt reeks abonnementen te schorsen of gedeeltelijk terug te betalen

“Basic Fit, de grootste en sterkst groeiende fitnessketen van Europa bijvoorbeeld, zal pas in april communiceren over een vergoeding en debiteert sowieso al de maandgelden voor maart”, zegt Simon November, woordvoerder van Test-Aankoop.
photo_news “Basic Fit, de grootste en sterkst groeiende fitnessketen van Europa bijvoorbeeld, zal pas in april communiceren over een vergoeding en debiteert sowieso al de maandgelden voor maart”, zegt Simon November, woordvoerder van Test-Aankoop.
Test Aankoop vraagt de aanbieders van bijvoorbeeld sportieve of culturele activiteiten om de abonnementen van hun klanten te schorsen. Idem voor de aanbieders van cadeaubonnen, meldt de consumentenorganisatie vrijdag in een persbericht.

Test Aankoop denkt pakweg aan een fitness- of theaterabonnement. “Heel wat consumenten hebben het voorbije jaar diensten gekocht of gehuurd of zijn een abonnement aangegaan voor een sportieve of een culturele activiteit”, aldus Test Aankoop. Maar door de maatregelen van de overheid om het nieuwe coronavirus in te dammen, zijn deze activiteiten voor een bepaalde periode niet meer mogelijk.

De consumentenorganisatie vraagt daarom de betrokken ondernemingen om de diensten te schorsen voor de duur van de lockdown of een al dan niet gedeeltelijke terugbetaling aan te bieden wanneer dat niet mogelijk is. Omdat de geldigheidsduur van cadeaubonnen verder afloopt, terwijl er geen activiteiten meer mogelijk zijn, is ook hier actie nodig.

Domiciliëring

Test Aankoop heeft de kwestie alvast aangekaart in een brief aan minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V).

Volgens Test Aankoop geven verschillende aanbieders wel al het goede voorbeeld door klanten te verwittigen dat er bijvoorbeeld tijdelijk geen domiciliëring aangeboden wordt of het abonnement geschorst wordt. 

“Helaas is dat niet altijd het geval”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. “Basic Fit, de grootste en sterkst groeiende fitnessketen van Europa bijvoorbeeld, zal pas in april communiceren over een vergoeding en debiteert sowieso al de maandgelden voor maart”, vult hij aan.

Lees ook:

Test Aankoop vraagt soepelheid van banken rond hypotheekleningen

Klachten over moeizame terugbetaling vluchten Ryanair




2 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Hilde Peeters

    Als iedereen zijn geld terug vraagt komen al die zake zeker in de problemen. Die zullen zeker wel iets doen als ze terug open mogen maar laat ze dan even op adem komen. Dat zal voor veel sectoren zo zijn die hebben ook hun kosten net als u.

  • Wim Marien

    Ik wil terug kunnen gaan fitnessen.ik word gek van thuis te blijven